Detailhandlen slås med onlinestrategier

Tøjfirmaer og dagligvarekæder kæmper med at lure de mest lukrative onlinestrategier. Men ifølge brancheformand skal man ikke sætte alt ind på onlinesatsningen.

Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens onlineleverandøren Nemlig.com udelukkende sælger over nettet, giver det de gammeldagsbutikker grå hår at spekulere over, hvordan de får succes med deres netsatsninger.

Og selvom alle er enige om, at en onlinetilstedeværelse er uundgåelig og nødvendig, er det vidt forskelligt, hvilken strategi, der bliver lagt for dagen.

Hos tøjvirksomheden Bruuns Bazaar omsætter netbutikken som en almindelig fysisk butik, og ifølge virksomhedens administrerende direktør Teis Bruun er det den "17. butik", der supplerer de 16 fysiske brandbutikker.

Hvor meget netbutikken sælger for vil han ikke oplyse, men i løbet af 2012 skulle den gerne omsætte for dobbelt så meget som sidste år. Lige nu er målet at finpudse netbutikken, så den bliver mere brugervenlig og giver kunderne mere at vælge imellem.

Bruuns Bazaar-direktøren sidder også for bordenden i brancheorganisationen Danish Fashion Institutes bestyrelse, og som talsmand for branchen anbefaler han langt fra, at alle skal oprette netbutikker for enhver pris:

"Dem, der vil lykkes online er de store, globale, multibrand spillere og nogle enkelte lokale spillere, der vil tage det marked - og de er allerede defineret. Og alle brands, når de når en vis størrelse, vil også have mulighed for at drive en onlinevirksomhed. Men jeg tror ikke på det midtersegment, hvor alle skal åbne deres egen onlinebutik. Der er simpelthen ikke kritisk masse til det - så stor bliver online ikke. Der vil stadig være mange fysiske butikker. Omsætningen på online kommer ikke til at konkurrere," siger Teis Bruun til Berlingske Business og fortsætter:

"Der er ingen tvivl om, at online stiger kraftigst, og det vil det gøre i nogle år. Men det vil ikke overhale det almindelige detailsalg - det vil være en vigtig klods i det samlede detailsalg. Så mit råd lyder: Man skal gøre en forskel med sit produkt og blive best in class, så man har noget at levere til sine kunder, der er så godt, at de ikke kan sige nej", siger han.

Må vente år på positiv bundlinje

Anderledes optimisme finder man i Irmas hovedkvarter i Rødovre. Her blæser topchef Alfred Josefsen til kamp mod netop dagligvareleverandøren Nemlig.com, der har 1,4 mio. kunder, og som kun sælger sine produkter over nettet.

Irmas netbutik er Irmatorvet.dk, som dagligvarekæden købte fuldstændig sidste år, efter at have ejet 80 procent. I 2010 omsatte netbutikken for godt 26 mio. kroner og realiserede et underskud før skat på 3,6 mio. kroner. Og selvom Alfred Josefsen venter et 2011, der bliver "en hel del værre end 2010" for Irmatorvet, har han fortsat ambitioner om at banke konkurrenten om nogle år:

"Det koster noget at investere i fremtiden, hvor Irmatorvet kommer ind i en massiv tilvækst," siger Irma-topchefen.

"Det tager mindst fem år at få plus på bundlinjen. Omsætningsmålet ligger på et meget højt niveau, og det er meget højere end nemlig.com," lyder det fra Alfred Josefsen om hans planer for Irmatorvet.

Han erkender, at Irmatorvet.dk indtil videre har haft for mange fejl i leveringerne, og det er derfor, at investeringerne i eksempelvis et nyt lager på Sjælland finder sted netop nu.