Detailhandel boykotter vognmænd

Den danske dagligvarelogistik er i krise.

Supermarkedskæderne Coop, Dansk Supermarked og DLF (Dansk Dagligvareleverandørforening) nægter at betale et nyt gebyr for vognmændenes arbejde med at håndtere EUR-retur-pallesystemet og opfordrer til boykot af transportfirmaer som DSV (DFDS Transport) og Danske Fragtmænd.

Det skriver Transportmagasinet og erhvervsportalen Idag.dk.

Kort før jul meddelte en række transportfirmaer, at de fra den 1. januar 2007 ville fakturere for håndteringen af de paller, der i omkring 40 år har fungeret som den dominerende transportemballage i Europa. En håndtering, som transportørerne står for og som de nu vil have særskilt betaling for.

De store transportfirmaer DSV og Danske Fragtmænd har således droppet pallebytte i udlandet, og når de skal bytte paller i Danmark, kræver de henholdsvis 7,50 kroner og fem kroner for hver palle, de håndterer.

- Dette initiativ fra transportørerne vil vi under ingen omstændigheder være med til. Det tager vi skarpt afstand fra. Det er ganske uhørt, lyder det fra logistikchef i Coop Danmark, Lis Jensen.

Brancheforeningen Danske Speditører har forståelse for manøvren.

- Vi tager ikke stilling til, om vores medlemmer skal bytte paller eller ej, men der er store problemer forbundet med EUR-palle-systemet. Det medfører en masse ekstra arbejde, og at lastbiler ikke kan køre de mulige godstransporter, da de skal transportere tomme træpaller tilbage til modtageren. Og det uden betaling, har direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, tidligere forklaret til Idag.dk.

Den betragtning har Lis Jensen fra Coop Danmark ingen forståelse for.

- Det nye gebyr er fuldstændig useriøst. Der er jo ikke lige pludselig kommet en ny palle-udgift, som transportørerne bliver nødt til at få betalt et sted. For mig at se er det bare en skjult prisforhøjelse, som hvis vi accepterede den - ville være tvunget til at sende videre til forbrugerne. Og det kan vi simpelthen ikke forsvare, siger hun.

I en fælles udtalelse fra Coop, Dansk Supermarked og leverandørerne gennem samarbejdsorganet DagSam opfordrer de til, at der anvendes alternative transportører, der ikke opkræver det nye pallehåndteringsgebyr.

Kilde: Idag.dk