Detailgigant skrotter ikonisk madpyramide og satser på ny klimapyramide

Detailkæden Coop skyder en tre uger lang klimakampagne i gang i sine butikker. Det skal få forbrugerne til at spise mere klimavenligt, for kostændringer kan reducere gennemsnitsdanskerens klimaaftryk betydeligt, viser beregninger.

Coops klimakampagne betyder, at flere varer bytter hylder, så de klimavenlige fødevarer får en mere central placering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard/Ritzau Scanpix

Mere bladgrønt, flere orange frugter og langt mindre kød og ris. Det er bare nogle af de kostråd, som er en del af Coops klimapyramide, der erstatter den klassiske madpyramide fra 1976.

Pyramiden er en del af Coops klimakampagne, som skal overtale danskerne til at proppe flere klimavenlige fødevarer i posen. Noget tyder nemlig på, at mange er klar til at ændre vaner. Tal fra Coop Analyse viser, at 61 procent af danskerne er »bekymrede« eller »meget bekymrede« for klimaforandringernes betydning i fremtiden. Hvorfor ikke begynde med kostvanerne?

»Hvis man spiser efter madpyramiden, kan man reducere sit klimaaftryk med 25 procent, og det kræver ikke store investeringer. Du kan faktisk foretage omstillingen fra i dag. Det har stor betydning, hvad man kan gøre hjemme i sit eget køkken. Hvis vi alle spiste fra madpyramiden, så ville vi reducere CO2-udledningen med fem millioner ton. Og det svarer til privatbilismens udledninger i Danmark,« siger CSR-direktør i Coop Signe D. Freese til Berlingske.

Detailkæden har fået en forsker til at klimaberegne, hvilken forskel det vil gøre, hvis den enkelte dansker omlægger kosten efter klimapyramiden. Det er sådan, de er kommet frem til ovenstående tal.

Sådan skal danskerne spise

Madpyramidens oprindelige formål var at vejlede danskerne til at spise sundere og mere varieret, og med klimapyramiden tilføjes nu også kodeordet klimavenligt.

I sammenligning med pyramiden fra 1976 er den største forskel, at de animalske produkter som mælk og ost er flyttet væk fra bunden. Der er i dag kastet flere grøntsager ned i bunden.

Pyramiden skal forstås sådan, at man skal spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Klimakampagnen er en del af Coops CSR-strategi (corporate social responsibility). CSR er virksomheders forsøg på at gøre noget godt for samfundet og for miljøet. Ifølge professor Jacob Dahl Rendtorff, der forsker i virksomhedsetik og CSR på Roskilde Universitet, er virksomheders sociale ansvar altafgørende for at klare sig godt.

»Folk kræver i dag, at virksomheder gør noget godt for samfundet. Det kan vi særligt se med klima. Dem, som ikke forsøger at leve op til at reducere CO2, de bliver hele tiden udstillet,« forklarer han.

CSR-eksperten lægger vægt på, at en strategi ikke må være urealistisk. Ellers opfatter kunderne det som varm luft, og så vil det hele falde til jorden.

»En god strategi skal være ægte og autentisk. Hvis strategien er en succes, er det både en økonomisk, etisk og moralsk fordel for virksomheden. Man kan sige, at de virksomheder, der virkelig overlever på den lange bane, er virksomheder, der har et solidt fundament i noget, som både tjener samfundets mål og deres egne,« siger Jacob Dahl Rendtorff.

Coops nye klimatiltag, som er en del af en større CSR-strategi, begynder i dag. Det betyder også, at varerne bytter hylder i de mange butikker, der tæller kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Fakta.

På indkøbsturen vil kunderne støde ind i skilte med ti forskellige klimaråd, der blandt andet skal få kunderne til at tænke over at drikke vand fra hanen, tage den samme indkøbspose med flere gange og vælge de svanemærkede, miljøvenlige varer. I kølemontrene har de fleste kødpakker fået klistret mærker på med budskabet: »Husk at spise grønt til«.

»Vi prøver at nudge forbrugerne – både når de handler i grøntafdelingen, men også i kødafdelingen. Når man går ind i vores butikker, vil man opleve, at vores grøntafdelinger og de plantebaserede køderstatninger har fået en forplads,« forklarer Signe D. Freese om klimakampagnen.

Klimapyramiden er kommet for at blive, og kampagnen kommer til at løbe over de næste tre uger. For at måle kampagnens effekt vil Coop løbende holde øje med salgstallene.

»Vi kigger på, om vi kan få forbrugerne til at tage mere grønt ned i kurven og mindre kød. Og er der måske nogen, der tør at kaste sig ud i vegetariske løsninger?,« spørger Signe D. Freese.

Det forventer Coop i hvert fald.