Det store TV-slag blev en fuser

Selv om TV-udbyderne har brændt masser af millioner af i ekstra markedsføring, skiftede overraskende få deres gratis TV ud med betalingskanaler, da det gamle TV-signal slukkede.

Adm. direktør for Boxer, Steen Ulf Jensen. Foto: Casper Christoffersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det massive slag om flere hundredetusinde frie TV-kunder, der var lagt op til, er endt som lidt af et antiklimaks for de danske udbydere af betalings-TV.

De har i de seneste måneder sat fuld skrue på markedsføringen af deres TV-pakker for at få fat i nogle af de flere hundredetusinde danskere, der fra 1. november skulle vælge en ny måde at se TV på. Langt de fleste har imidlertid valgt en gratis digital løsning med TV 2 og DRs kanaler og efterladt TV-udbyderne med en lang næse og overtræk på markedsføringskontoen.

»Hvis man spørger hele vejen rundt, så tror jeg, at alle har haft den oplevelse af, at de kunder, der var i spil her, har været sværere at få til at blive betalingskunder, end man havde regnet med. Det gælder både for os og for vores konkurrenter,« siger adm. direktør for Boxer, Steen Ulf Jensen.

Som administrator af det nye digitale sendenet har Boxer skullet tiltvinge sig en plads på et marked domineret af YouSee, Viasat, Canal Digital og Telia Stofa. Tilsammen har de i september og oktober brugt mere end 70 mio. kr. (brutto) ekstra på markedsføring i forhold til samme periode sidste år.

Mens Boxer selv holder sit kundetal tæt ind til kroppen, har YouSee på baggrund af en web-undersøgelse fra Zapera regnet sig frem til, at Boxer kun har fået 31.000 kunder til deres TV-pakker.

»Det tal er alt for lavt,« siger Steen Ulf Jensen. Han bekræfter til gengæld, at langt størstedelen af Boxers kunder kommer fra de husstande, der ved årets begyndelse modtog TV via det gamle TV-signal.

»Vores målinger viser, at der ved årets indgang var 380.000 husstande, hvor det primære fjernsyn modtog TV via antenne. Der er i dag 360.000. Så folk er blevet på antennen, og det er positivt for os, selv om langt hovedparten stadig ser gratis TV,« siger Steen Ulf Jensen. Han understreger, at den svenskejede virksomhed ikke ryster på hånden i sin danske offensiv.

»Det tager nogle år for os at nå til break even. Det er der ikke noget, der er ændret ved. Vi har fået det brohoved i Danmark, vi skulle have i år, selv om det har været sværere for alle, end man havde regnet med. For os er det ikke et spørgsmål om, at det skal vindes eller tabes på tre måneder,« siger han og peger på, at Boxer har en 12-årig licens.

Hos YouSee bekræfter adm. direktør Niels Breining billedet af, at kun få har skiftet til betalings-TV i kølvandet på lukningen af det gamle TV-signal. Ifølge undersøgelsen fra Zapera har kun 65.000 taget springet til betalt TV.

»En væsentlig årsag er, at DR er blevet en større konkurrent. Selv om det kun var planen, at DR skulle tilbyde tre kanaler, tilbyder man nu seks,« siger han og peger på, at DR ud over DR1 og DR2 nu også har DR Update, DR Ramasjang, DR K og DR HD. Sammen med TV2s hovedkanal er der med andre ord nok at vælge mellem for de danskere, der hidtil har været tilfredse med deres stueantenne.

»Konkurrencen har været anderledes end forventet. Vi har ikke mistet så mange kunder til Boxer, som vi havde regnet med, og samlet set har vi fået flere kunder,« siger Niels Breining, der har udnyttet den megen fokus på digitalt TV til en offensiv for YouSees digitale platform, som man nu har åbnet for alle kunder.

»Det var afledt af den bekymring, vi havde om den nye konkurrence og den megen snak om det digitale TV, men har nu hjulpet os et markant skridt videre,« siger Niels Breining.

Det midlertidige organ »Det Nye TV-signal« har haft til opgave at sikre, at alle danskere med almindelig antenne kom over på det nye digitale signal. Her oplyser man, at 99,7 pct. af de berørte husstande kom over på det nye signal, inden november var slut.

»Men det er ikke mit indtryk, at der er flyttet rundt på markedsandelene på betalings-TV i betydeligt omfang,« siger sekretariatschef Henrik Vejlgaard. Han peger på, at de mange tusinde danskere, der modtog TV via antenne, er en vanskelig målgruppe for udbyderne af betalings-TV.

»Det er en gruppe, som vi kalder multikanalresistente. De er tilfredse med det, de kan få gratis. Det er typisk ældre mennesker, og det man kan betegne som kulturradikale. Den type markedsføring, TV-udbyderne har satset på, appellerer slet ikke til dem.«