Det store 3D-gennembrud

Gennem årene har 3D oplevet flere popularitetsbølger, men nu er succesen endelig i hus. Det skyldes den digitale udvikling samt opbakning fra film- og TV-industrien.

3D-teknologien er poppet op til overfladen med jævne mellemrum og forsvundet igen - men denne gang skulle den være god nok. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om ”Avatar” ikke blev kåret som bedste film ved årets Oscar-uddeling, skal det bestemt ikke tages som udtryk for, at 3D heller ikke bliver til noget denne gang. Tværtimod. Teknologien er jo poppet op til overfladen med jævne mellemrum og forsvundet igen - men denne gang skulle den være god nok.

Lige nu befinder vi os mellem verdens største forbrugermesse, CES, der fandt sted i Las Vegas i januar, og verdens største broadcastmesse, NAB, der slår dørene op samme sted i begyndelsen af april. På CES blev der imidlertid virkelig sat streg under, at 3D denne gang er kommet for at blive, så det skal blive spændende at følge udviklingen på NAB.

På CES annoncerede 3D-firmaet RealD, at man har indgået aftale med de store aktører, nemlig Panasonic, Toshiba, Samsung og Sony på TV-siden samt JVC på monitorsiden. Det er særdeles interessant, idet meget nemlig tyder på, at teknologien fra RealD vil blive en af de fremherskende på fremtidens 3D-marked - et marked, som allerede er klar med 3DTV, som vil komme til salg i løbet af foråret.

Massiv satsning


I det daglige synes vi ikke, der er ret meget hokuspokus ved 3D. Det er jo den måde, hvorpå vi oplever den fysiske omverden. Til gengæld har det været - og er til dels stadig - en udfordring at give os en virkelighedstro 3D-oplevelse, når det handler om at gengive et ikke-fysisk univers på TV-skærmen eller biograflærredet.

3D har oplevet flere popularitetsbølger, blandt andet i 50’erne og 80’erne, men meget tyder på, at vi med den seneste bølge, som er kulmineret med film som netop ”Avatar” og ”Rejsen til jordens indre”, rent faktisk vil se det endelige gennembrud - blandt andet fordi 3D-kompatibelt visningsudstyr nu er klar også til konsummarkedet.

På CES kunne man i hvert fald forvisse sig om, at hardwareproducenterne også tager 3D seriøst på optagesiden. Således lancerede Panasonic verdens første, integrerede HD-kamera med dobbelt objektiv, som vil være klar til efteråret til en anslået pris på blot 100.000 kr. Sony er ligeledes klar med et specialiseret 3D-setup, dog med to kameraer, så der er tale om en massiv satsning på 3D - ikke blot til brug på det store lærred i biograferne, men så sandelig også til TV og dermed konsumentmarkedet.

172 år på bagen


I virkeligheden er der ikke noget nyt i 3D, der blev defineret som gengivelsesform allerede i 1838 af englænderen Sir Charles Wheatstone. Den første 3D-film blev lavet i 1890’erne, hvor William Friese-Greene søgte patent på en 3D-teknologi. Den gik ud på, at to separate filmstrimler blev vist side om side. Beskueren betragtede filmen gennem et sæt specielle briller, men teknologien var kompliceret og ikke særlig præcis.

Siden har 3D som teknologi haft tre storhedsperioder, nemlig i 1950’erne, 1980’erne og senest her i 2010’erne. I 50’erne benyttede man den anaglyphe teknologi, som består af briller med røde og cyane glas, og blandt film fra den periode kan eksempelvis nævnes gyseren ”It Came From Outer Space” fra 1953.

Op gennem 80’erne forsøgte man sig atter, denne gang med bedre briller, men dog stadig briller, der byggede på den anaglyphe teknologi. Det er imidlertid nok de færreste, der i dag kan huske det eller er klar over det, men rent faktisk kom ”Jaws” fra 1983 også i en 3D-version.

Fodbold-VM i 3D


Skeptikere vil sikkert sige, det ikke gør den store forskel med en tredje bølge, og at 3D aldrig rigtig vil slå igennem. Der tager de formentlig grumme fejl, for i dag handler det ikke kun om det at kunne vise 3D, men også om at kunne gøre det i en ordentlig kvalitet, og her spiller frem for alt den digitale projektion en afgørende rolle.

Samtidig er der i dag fuld opbakning fra filmindustrien, for hvem 3D er et effektivt middel mod piratkopiering, og ikke mindst TV-verdenen, der repræsenteres af et konsummarked med et gigantisk potentiale. Tænk blot på sommerens fodbold-VM i Sydafrika. Det bliver ikke bare det første fodbold-VM på det afrikanske kontinent - det bliver også det første fodbold VM, hvor der skal produceres kampe i 3D.

Således skal op mod 25 af kampene produceres med 3D-kameraer fra Sony, og det vil - bogstavelig talt - betyde en helt ny dimension i fodboldoplevelsen. 3D har været på vej længe på TV-siden, og flere udenlandske broadcastere, blandt andre engelske Sky, har allerede taget teknologien til sig på mere eller mindre eksperimentelt plan.

Også spil i 3D


Der er dog ikke nogen tvivl om, at det er begivenheder som f.eks. VM i fodbold, der for alvor vil være med til at booste udbredelsen i konsummarkedet, og analytikere mener, at der i 2013 vil være installeret mere end 13 millioner 3D-kompatible fladskærme i europæiske hjem.

Samtidig har reklamebranchen også fundet ud af, at der nye og spændende muligheder i 3D-universet, hvilket jeg allerede sidste år så demonstreret på broadcastmessen NAB i Las Vegas.

Men samtidig skal man holde sig for øje, at det langt fra alene er Hollywood og TV-industrien alene, der driver udviklingen. Den drives i høj grad også af uddannelsesmarkedet, medicinalindustrien og militærindustrien - og ikke mindst spilindustrien, der genererer større omsætning end Hollywood. Netop i forbindelse med spilindustrien, kan det nævnes, at Sony gennem en opgradering planlægger at gøre alle PS3-systemer 3D-kompatible.

3D live allerede i år


3D vil komme til at præge hele AV-markedet markant de kommende år. Således har Sky og firmaet Telegenic netop valgt Sony Professional til at designe og bygge en af verdens første 3D OB-trucks, der skal leveres til april og som skal kunne transmittere 3D live. Desuden er Sony og firmaet All Mobile Video i gang med at bygge en fuld 3D film HD-video produktionstruck, der skal være klar til sommer.

På europæisk plan er Sky nok en af de broadcastere, der har været længst fremme med at eksperimentere med 3D, idet man tilbage i maj 2008 transmitterede en boksekamp i 3D. Selvfølgelig med begrænset seermæssig succes, da der på det tidspunkt ikke stod nogle 3DTV i de engelske hjem.

Men teknik og den distributionsmæssige infrastruktur virkede, så nu hvor nu, hvor flimmerkassen også er klar til 3D, ja så er der ingen tvivl om, at 3D rykker. Eksempelvis har Turner Broadcasting System og firmaet Next3D, der producerer 3D-kompatible SetTopBoxe også annonceret et samarbejde.