Det sidste brede dollargrin

På dette års bilmesse i Detroit gælder det i år de klimarigtige hybrid- og el-biler. For USA’s bilbranche balancerer på kanten af konkurs, og dette show kan blive det sidste.

Foto: AFP. General Motors vicepræsident, Bob Lutz, præsenterer Cadillacs nye el-bil, Converj, under et presseshow på årets amerikanske bilmesse i Detroit.
Læs mere
Fold sammen
For et år siden sendte Chrysler 120 stykker kvæg rundt i gaderne i et reklamestunt for en ny Dodge, og inviterede hele pressekorpset på fri bar. General Motors (GM) bød på chili-hotdogs og modeshow. Mens Ford diskede op med fyrværkeri og countrysang, og Detroits karismatiske borgmester dansede på scenen.

Nu er det igen blevet tid til bilmesse i Detroit, hvor North American International Auto Show (NAIAS) i går slog dørene op for pressen. Men i år er intet som det plejer.

Næsten symbolsk har Detroit de seneste dage været ramt af heftigt snevejr, som har sat trafikken ned i sneglefart og gjort det svært for de 6.300 tilmeldte pressefolk overhovedet at nå frem. Og værst af alt: To af USA’s tre store bilselskaber, GM og Chrysler – arvesølv i Michigan og i hele nationen – balancerer på kanten af konkurs.

Faktisk lever de to kun endnu, fordi de før jul fik vredet armen om på en modstræbende Bush-regering og sikret sig et nødlån. Nu har de en frist på bare tre måneder til at levere en langsigtet plan for overlevelse.

»Det er et recessions-show i år,« som transportforsker Walter McManus, University of Michigan, tørt konstaterer.

Det er slut med laserlys og fokus på potente firhjulstrækkere som Hummer, der i år er gemt væk i en fjern krog. Og flere store producenter, blandt andet Nissan, Mitsubishi, Porsche og Ferrari har valgt helt at blive væk.

Ny og dyr udvikling
Der var dog stadig smukke piger og skinnende blank luksus, da NAIAS åbnede i går søndag. Men ingen producent med respekt for sig selv er mødt op uden mindst en lysegrøn tavle om bæredygtighed – eller mindst en ny hybrid- eller el-bil på vej. Fra Fords EcoBoost over Hondas »Vi har kun en fremtid« og til GMs Volt.

Og noget drastisk skal der ske. Walter McManus fra University of Michigan peger især på Chrysler som en oplagt kandidat til konkurs eller afvikling i år. Men for alle i Detroit kommer året til at byde på omstrukturering i stor stil, svære forhandlinger med regeringen og fagforeningerne - og en om muligt endnu mere massiv satsning på benzinøkonomi biler, vurderer direktør Michael Robinet fra analysebureauet GSM.

Problemet for Detroits tre store er, at det tager mindst tre til fem år og koster mindst en mia. dollar bare at begynde udviklingen af en ny bil, og derfor er årets hybrid- og elbiler ikke nødvendigvis de rette til det nuværende marked. GMs Volt blev ifølge McManus primært udviklet med fokus på et lille klimabevidst segment, men skal nu appellere til et bredt publikum.

»Og mainstream-køberne går ikke meget op i, om bilen kører 100 pct. på strøm eller ej. De går op i benzinøkonomi.«

De nuværende statslån til GM og Chrysler er ikke bundet sammen med krav om grøn teknologi, men det vil Barack Obama formentlig lave om på, forventer McManus.

Usikker forbrugertillid
Der skal altså bruges milliarder på udvikling i et 2009, hvor bilproduktionen i Nordamerika, ifølge Michael Robinet, bliver under halvt så stor som i år 2000. Det er både olieprisen, huspriserne og især kreditmarkedet, der på rekordtid har sendt Detroit på katastrofekurs, vurderer han, og derfor er krisen svær at slippe ud af igen hurtigt.

»Statslån og lav rente nytter ikke meget, man kunne lige så godt hælde pengene i havet, hvis man ikke samtidig får repareret kreditmarkedet, så der er lån at få,« siger Michael Robinet, der dog forventer en langsom bedring i løbet af 2009.

»Men forbrugernes tillid er den usikre faktor. Uanset hvad bliver 2009 et brutalt år for Detroit,« siger han og tilføjer: »Teknologi og benzinøkonomi bliver kodeord, men de nye el- og hybridbiler er ingen mirakelkur. Der skal også udvikles på almindelige benzinmotorer, men det kræver tid og kapital. Skala og volumen bliver afgørende for branchen, og det samme bliver evnen til at omstille sig hurtigt. Vi kommer til at se en helt ny bilbranche i løbet af 10-15 år.«

 
Læs også:

Årets hotteste sportsvogne

SL 500 er levende historie

En uopnåelig drøm

Bondbiler: Licensed to thrill