Det offentlige svarer vred kunde igen

Overførelsen til digitale postkasser har skabt vrede hos landets virksomheder. Nu svarer de ansvarlige i Digitaliseringsstyrelsen igen på kritikken.

Line Friis Frederiksen er blandt de virksomhedsejere, der har haft mere end almindeligt vanskeligt ved at få adgang til sin online-postkasse. Nu skriver det offentlige tilbage til hende nu.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Line Friis Frederiksen var kun en ud af tusind danske virksomheder, der stødte på den digitale mur, da hun forsøgte at oprette en digital postkasse til sin enmandsvirksomhed. Det forpligtede loven, så hun og alle de andre virksomheder med et CVR-nummer fra den 1. november skulle kunne modtage post fra det offentlige via mail.


Men nu beklager Lars Frelle-Petersen, der er direktør i Digitaliseringsstyrelsen, i en kronik til Berlingske, at Line Friis Frederiksen og de andre virksomheder har haft en dårlig oplevelse med oprettelsen af den digitale postkasse. Men han slår stadig et slag for dets potentiale, der forventes at spare samfundet knap 400 millioner kroner om året, når man slipper for blandt andet administration og frimærker.

"Jeg er faktisk overbevist om, at du og andre frustrerede virksomhedsejere bliver glade for Digital Post, når det hele er på plads. Forsimplet kan det måske sammenlignes med et IKEA-skab, som kan være ret bøvlet at samle og nærmest være skilsmissegrund. Men når først låger og hylder er på plads og tøjet ligger pænt, så er man jo glad for skabet," skriver han.

Svaret fra Digitaliseringsstyrelsen kommer på baggrund af en kronik af Line Friis Frederiksen, som Berlingske bragte i sidste uge. Berlingske Business beskrev desuden, hvordan landets virksomheder frygtede et kaos med oprettelsen af de digitale postkasser.