Det nye KPMG kom bedre ud af starthullerne end ventet

På 13 måneder er det lykkedes KPMG at bygge en ny forretning i Danmark op. Revisions- og rådgivningsfirmaet forventer væsentlig højere omsætning, men behersket indtjening i 2015.

Foto: Mads Nissen. Thomas Hofman-Bang, Adm. direktør KPMG.
Læs mere
Fold sammen

Det så skidt ud for KPMG i efteråret 2013, da en meget stor del af det internationale revisions- og konsulentfirma valgte at skifte til konkurrenten Ernst & Young. Men KPMGs internationale ledelse havde ikke til sinds at opgive Danmark, og derfor blev et nyt KPMG etableret i december 2013.

Det nye KPMG har netop sendt sin årsrapport på gaden og af den fremgår det, at selskabet på rekordtid er på vej til igen at bide sig fast i det danske rådgivnings-, skatte- og revisionsmarked.

KPMG omsatte i de første 13 måneder af sin levetid for mere end 100 mio. kr. Størstedelen af omsætningen, 63 mio. kr., stammer fra KPMGs revision- og rådgivningsdel, som holder til på Amerika Plads i København, mens resten stammer fra KPMG Acor, som med base i Hellerup yder skatterådgivning. De to afdelinger er selvstændige juridiske enheder, og afgiver derfor regnskaber hver for sig. Indtil videre er det kun KPMGs revisions- og rådgivningsdel, der har afgivet detaljeret regnskab.

Heraf fremgår det, at KPMG endnu ikke er blevet en overskudsgivende forretning.

Udgifterne til at opbygge det nye KPMG har været store. Derfor blev driftsindtjeningen i perioden december 2013 til december 2014 kun på otte mio. kr., mens nettoresultatet bliver et rundt nul.

I 2014 har KPMG ellers investeret kraftigt i at rekruttere nye partnere og medarbejdere, etablere it og andre systemer og har også brugt penge på ledelsesmæssige og juridiske forhold. Omkostningerne er imidlertid ifølge årsrapporten blevet dækket af KPMG-netværket, hvilket er årsagen til, at KPMG i Danmark kan levere et nulresultat i 2014.

KMPGs adm. direktør og seniorpartner Thomas Hoffman-Bang er da også godt tilfreds.

»Vi har overgået vores oprindelige målsætninger. KPMG er på rekordtid blevet en fuldt funktionsdygtig virksomhed med en voksende kundeliste og et stærkt motiveret og dedikeret hold af partnere og medarbejdere. Den positive feedback fra markedet giver os selvtillid, og vi er særdeles taknemmelige for den stærke tillidserklæring fra kunderne indtil nu,« siger Thomas Hoffman-Bang.

Et revisions- og konsulenthus' succes kan opgøres på mange måder. KPMG fremhæver blandt andet som milepæle, at selskabet betjente mere end 1.000 kunder, fra iværksættervirksomheder over store børsnoterede, internationale