Det myldrer frem med rederier

Rederierne har vind i sejlene og står i kø for at melde sig ind i Danmarks Rederiforening. Danmarks position på de syv have er styrket.

Velkendte rederier som A. P. Møller - Mærsk og Torm, der begge har over 100 år på bagen, er vokset enormt i de seneste ti år, og det er medvirkende til, at de danske rederier samlet set transporterer ti procent af verdenshandlen. Billedet er fra A.P. Møller-Mærsk Hovedsæde på Esplanaden i København.<br>Foto: Brian Bergmann. Fold sammen
Læs mere
Det myldrer frem med nye rederier i øjeblikket, og det er med til at styrke Danmarks position som et af verdens førende lande på de syv have. Udviklingen understreges af, at Danmarks Rederiforening har fået en stribe nye medlemmer.

»Vi får i øjeblikket to nye medlemmer om måneden. Sådan har det været det seneste års tid,« siger underdirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.

Danmarks position som førende søfartsnation understreges af, at Danmark er blandt de fem lande i verden, der har afgivet ordre på flest nye skibe.

»Der er en stærk tro på fremtiden i erhvervet,« siger Jan Fritz Hansen.

Danmarks Rederiforening er både en branche- og arbejdsgiverorganisation. Hidtil har det været sådan, at kun rederier med dansk indregistrerede skibe kunne melde sig ind.

»Verden har ændret sig, og vi ser en anden type rederier, der for eksempel benytter deres købmandskab til at operere skibe for andre. Det er en slags operatørrederier. Der er åbnet for, at den slags rederier kan blive associerede medlemmer,« siger Jan Fritz Hansen.

De såkaldte operatørrederier, der ikke optræder som ejere af skibe, har med vedtægtsændringen fået mulighed for at melde sig ind i Danmarks Rederiforening. De deltager ikke i arbejds­giverdelen af foreningen, da de ikke har nogle skibe under dansk flag.

»Ved vedtægtsændringen var vi 21 medlemmer, men i nær fremtid er vi nok 35-40 medlemmer,« siger Jan Fritz Hansen.

Han forklarer, at vedtægtsændringen blev vedtaget, fordi Danmarks Rederiforening ønsker at stå som den centrale erhvervsorganisation, der repræsenterer både dansk skibsfart og dansk off-shore.

Velkendte rederier som A. P. Møller - Mærsk og Torm, der begge har over 100 år på bagen, er vokset enormt i de seneste ti år, og det er medvirkende til, at de danske rederier samlet set transporterer ti procent af verdenshandlen.

Et kig i ordrebøgerne tyder samtidig på, at de danske rederier satser på at få en endnu større bid af kagen i de kommende år.

Rederierne har således 300 skibe til en samlet værdi af cirka 85 milliarder kroner i ordre hos værfter.