Det lysner for køkkensalget

Kriseårene er ved at være fortid blandt de danske køkkenleverandører, viser brancheanalyse.

Vordingborg Køkken direktør Hjalmar Skovholm Hansen Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pilen peger opad for køkkenleverandørerne på det danske marked. En frisk brancheanalyse fra Berlingske Research viser, at krisen er ved at være fortid. Samlet set er der fremgang, både når det gælder bruttofortjeneste og resultat.

Køkkenproducenterne er en af de brancher, der står til de første økonomiske øretæver, når konjunkturer vender kursen sydpå. Det skyldes, at et nyt køkken ofte vil være noget, som potentielle kunder vælger fra, hvis de begynder at føle usikkerhed om deres privatøkonomi.

Derfor blev branchen da også ramt i forbindelse med, at konsekvenserne af den finansielle nedsmeltning i USA i 2008 bredte sig til det meste af den vestlige verden og resulterede i økonomiske recession og stigende arbejdsløshed.

Berlingske Researchs brancheanalyse viser, at der er en bedring, og at den er ved at bide sig fast. Analysen dækker 39 virksomheder, hvoraf de fem er markedsdominerende med en andel på 77 procent. Det drejer sig om Nobia Denmark (Invita, HTH, Uno Form), Kvik, Vordingborg Køkkenet, TMK og Designa.

Ser man på udviklingen fra 2011 til 2012, viser virksomhedernes samlede tal, at bruttofortjenesten det seneste år er steget med fem procent, og at der er en fremgang i årets driftsresultat på 22 procent. Ser man på udviklingen over to år, er stigningen i bruttofortjenesten i alt otte procent, mens stigningen i driftsresultatet er på hele 110 procent. Der er altså sket en markant genopretning.

Den udvikling kan den administrerende direktør for Aubo Køkkener, der er den ottendestørste aktør målt på bruttofortjeneste, Jens Brejnholt Bertelsen, godt genkende.

»Jeg kan fornemme fra forhandlerne, at folk kommer ind og er væsentligt tættere på købsbeslutningen end sidste år. Nu kommer kunderne ind og vil noget,« siger han.

Branchen har haft fokus på omkostningsbesparelser de seneste år. Det gælder også Aubo, hvor Jens Brejnholt Bertelsen blandt andet har sat ind over for materialespild. Han har også oplevet, at branchen har dumpet priserne for at kunne matche nogle af lavprisleverandørerne, men det mener han grundlæggende er en farlig udvikling, da det kan gå ud over kvaliteten.

»Vi kan ikke matche en IKEA-pris. Der har måske været en tendens til, at man har sænket kvaliteten visse steder i branchen for at kunne sænke prisen, men det er en uheldig tendens,« siger Jens Brejnhholt Bertelsen.

Det er heller ikke nødvendigvis discountkøkkener, forbrugerne søger. I TMK A/S, der blandt andet står bag Svane Køkkenet, der ligger et niveau over de billige køkkener, er der også fremgang.

Virksomhedens direktør fortalte i november til dagbladet Børsen, at han netop oplever, at kunderne efterspørger kvalitet, og at de gerne vil betale for den, så længe det ikke bliver alt for dyrt.