Det klager kunderne i Saxo Bank over

Finanstilsynet har modtaget 27 klager fra Saxo Bank-kunder. Her er fem eksempler.

Foto: Simon Læssøe. Hovedsædet for Saxo Bank. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Kunde 1: dateret 19. januar 2015

»Hej,

Jeg er privatkunde i Saxo Bank og beboer i Østrig.

Jeg er »offer« for EUR/CHF-manøvren.

Jeg havde en margin-konto hos Saxo og solgte EUR/CHF-optioner.

Saxo e-mailede mig, at de ville lukke ned for alle mine positioner, eftersom jeg ikke kunne dække det med min margin (indestående på konto, red.) kl. 10:34. Først afregnede de alle mine positioner til kurs 1,1675. Næsten 13 timer senere samme dag ændrede de afregningskursen til 0,9675.

Som et resultat af det viser min konto nu en KÆMPE negativ saldo, som jeg aldrig får råd til at betale.

De beder mig nu om at udligne saldoen, hvilket jeg slet ikke har forståelse for.

Kan I venligst hjælpe mig og fortælle mig, hvilke rettigheder jeg har for at bekæmpe dette?

Tak.«

(Ifølge kunden gik dennes saldo i første omgang fra et indestående på 290.000 euro til 87.000 euro. Efter ændringen fra Saxo Bank er indeståendet nu negativt med 1,1 mio. euro, red.).

Kunde 2: dateret 21. januar 2015 (uddrag)

»Danske Finanstilsynet,

Jeg vil gerne anmelde Saxo Bank A/S for manipulerende markedsudtalelser, anti- kundeadfærd, intention om svindel og forulempelse af kunder.

Jeg skriver dette med henvisning til Saxo Bank-transaktioner foretaget på min konto den 15. januar 2015 efter udmeldingen fra SNB (den schweiziske nationalbank, red.) om at forlade EUR/CHF-båndet på 1,20. På den dag i løbet af morgenen var min konto på 13.500 USD.

Kl. 10:30 var alle mine positioner blevet lukket på grund af margin stop out (automatisk lukning ved en bestemt kurs, red.). På dette tidspunkt blev saldoen på min konto negativ med 105.000 USD.

Jeg blev forbavset over situationen, fordi jeg ved, at Saxo Bank skulle lukke alle mine positioner jævnfør et margin call (automatisk lukning ved bestemt kurs, red.) ved en positiv saldo.«


Kunde 3: dateret 26. januar 2015 (uddrag)

»Jeg havde fire gange 200.000 EUR/CHF alle med stop loss (automatisk handel ved bestemt kurs, red.) på kurs 1,2005. Til at begynde med blev de afregnet henholdsvis til 1,2005, to til 1,2004 og en til 1,2000 i tidsrammen 10.30.45 til 10.30.46. Hvis dette var automatiske handler uden nogen købere (som Saxo Bank hævder), hvorfor er de så ikke alle afregnet til 1,2005?

Kl. 12.09 blev jeg informeret på e-mail i generelle termer om, at mine handler muligvis ville blive ændret på grund af et illikvidt marked.

Kl. 23.09 ændrede Saxo Bank alle mine handler til kurs 0,96, lukkede alle mine øvrige positioner, trak omkring 540.000 NOK fra min konto og gjorde min saldo negativ med 1.226.604 NOK. Saxo Bank beordrede mig til at betale 23. januar. Jeg har ikke betalt, og jeg forventer, med hjælp fra Finanstilsynet, at Saxo Bank ændrer ordrerne tilbage til de originale.

Ingen beviser, på at mine ordrer ikke skulle være foretaget som først vist, er blevet præsenteret.

Saxo Bank ...

- dækker egne tab ved at snyde kunder og sætter egen interesse før kundernes.

- får kunder med stop loss (automatisk handel ved bestemt kurs, red.) til at betale for kunder, der ikke havde stop loss.

- overholder ikke Saxo Banks politik om udførelse af ordrer.

- bryder formentlig dansk lovgivning, MiFID (EU-direktiv, red.) og Saxo Banks betingelser.

- hævder at være en af de største valuta-mæglere, men har de dårligste afregningskurser af alle.

- hævder, at markedet ikke var likvidt, selv om intermarkedgrafikker viser likviditet, da mine handler blev foretaget.

En klage er sendt til Saxo Bank.«

Kunde 4: dateret 28. januar 2015 (uddrag)

»Herfra vil jeg foretage følgende skridt:

Jeg vil sende en formel klage til Saxo Bank og de relevante myndigheder.

Jeg vil lave en video med fakta og grafer, der beskriver gårsdagens begivenheder. Mit mål med dette er ikke at skade Saxo Banks ry, men at finde alle de personer, der er blevet ramt af Saxo Banks misligholdelse i denne sag. Videoen vil blive lagt op på alle større valutahandelfora og reklametavler for at tiltrække opmærksomhed til denne sag.

Når der er et tilstrækkeligt antal personer samlet, vil vi indlede søgsmålet for skaderne.

Venlig hilsen«

Kunde 5: dateret 29. januar 2015 (uddrag)

»Resultatet er nu, at i stedet for at skylde Saxo Bank 33.698,16 euro før manipulationen, skylder jeg nu 109.036,74 euro. Tre gange så meget!!!«