»Det kan tælles på én hånd de gange, jeg har været nødt til at kontakte købmanden pr. telefon«

Efter Lars Larsens bortgang står især én person centralt i Jysk. Det er den 59-årige Jan Bøgh, der skal videreføre Lars Larsens store ambitioner.

Jan Bøgh har været topchef i Jysk siden årtusindskiftet. Han er tidligere kommis og sergent i forsvaret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup

Da beskeden om Jysk-stifter Lars Larsens bortgang blev udsendt fra firmaets hovedkontor i Aarhus, blev der også løftet en flig af, hvem der skal føre imperiet videre.

Selv om sønnen Jacob Brunsborg sætter sig for bordenden i bestyrelsen, står det klart, at opgaven med at få succesen Jysk til at fortsætte først og fremmest hviler på en andensmands skuldre.

»Arbejdet med at sikre Jysks fremtidige succes fortsætter som hidtil med Jan Bøgh som CEO & President i Jysk,« lød det i meddelelsen.

Den 59-årige nordjyde skal fortsat drive og få forretningen til at vokse, som »Dyne-Larsen« formåede.

Det var Lars Larsen selv, der ansatte Jan Bøgh. Der var ingen konsulenter eller andre med i den proces, og faktisk var det afgørende argument for at antage Jan Bøgh, at han havde en realeksamen – præcis som Lars Larsen selv.

Jan Bøgh kom til virksomheden i midten af halvfemserne, og han har derfor været med på en stor del af den ekspansion, selskabet har været gennem.

Ringede sjældent til købmanden

Siden Jysks første internationale ekspansion til Tyskland i 1984 har Jysk-koncernen nået 52 lande og beskæftiger 23.000 medarbejdere.

Siden indgangen til det nye årtusinde har Jan Bøgh været administrerende direktør for selskabet og været ansvarlig for driften. Det har givet ham tilnavnet »købmanden bag købmanden« og i kredsene i og omkring Jysk en stor del af æren for at føre Jysk ind i det nye årtusinde med succes.

Selv om Bøgh har stået helt centralt i Jysk, talte han sjældent med Lars Larsen i telefon. Det kan faktisk tælles på én hånd de gange, det er sket i løbet af et kvart århundrede.

»Købmanden var et ubekymret menneske. Det var en klar styrke. Jeg har kaldt ham cool på den gode måde. Han gav stor frihed under ansvar. Det skulle være store afvigelser, hvis jeg skulle forstyrre ham. Det kan tælles på én hånd de gange, jeg har været nødt til at kontakte købmanden pr. telefon i de 24 år, jeg har været der,« siger Jysk-direktøren.

Han har indtil nu kun siddet i chefstolen hos Jysk Nordic. Han er nu ansvarlig for sammenlægningen af de to Jysk-selskaber – henholdsvis Jysk Nordic, der driver 1.287 butikker i 20 lande, og det tyske selskab Dänisches Bettenlager, der driver 1.283 Jysk-butikker i syv lande.

Derudover har den kommisuddannede Bøgh stadig den vægtige opgave at ekspandere selskabet kraftigt. I 2015 lød det fra stifteren, at Jysk inden for en årrække skal op på 5.000 butikker. I dag har koncernen 2.700.

Det kommer ikke til at ændre sig i første omgang, lyder det fra Jan Bøgh.

»Vi har ikke mødt, at vi har haft behov for at justere på tanken om at åbne butikker i nye lande og markeder. Butikken er stadig berettiget, men det er klart, at vi skal følge med i, om det ændrer sig, men det har vi ikke set. Derfor fortsætter vi i samme tempo,« siger han.

De seneste år har der været lagt et større og større arbejde i at få forretningen til at sælge mere online. I et opslag i anledning af Jysks 40-årsjubilæum slog Jan Bøgh fast, at der kommer stadig mere fokus på det digitale.

»Vi kan jo læse, hvor meget det fylder på vores egne tal. Det vil være dumt at sige, at Amazon ikke er en trussel. Vi antager ikke, at vi kan udrydde dem, men forsøger bedst muligt at forberede os til at konkurrere mod dem. Vores opgave i forhold til andre onlinespillere er at klarlægge, hvor vores styrker er,« siger han og peger på Jysks fysiske tilstedeværelse som en klar fordel.

»Med mange store varer som madrasser og andre store enheder fylder det at være tilstede geografisk meget, og det setup har vi allerede etableret,« siger Jan Bøgh.

Når det gælder hans egen fremtid i Jysk efter Lars Larsens bortgang ser Jan Bøgh sig selv i spidsen de næste år.

»Hvis jeg selv kan bestemme, bliver jeg i Jysk, til jeg ikke skal være aktiv på arbejdsmarkedet længere. Selvfølgelig ligger det i kortene, at jeg skal være med til at finde en at give stafetten videre til, men der er ingen dato på det,« siger han.

Nu skal Jan Bøgh i første omgang forlade sig på sin egen forretningstæft og med en ny strategi føre Jysks succes videre uden »købmanden«.