Det her ved vi om det nye Carlsberg

Carlsberg har trukket store overskrifter i 2015. Afskeden med topchef-makkerparret Jørgen Buhl Rasmussen og Jørn P. Jensen har været den primære drivkraft. Reelt var der tale om fyringer af de to, der sammen havde stået i spidsen for Carlsberg sammen siden 2007, hvor Nils Smedegaard Andersen skiftede til A. P. Møller - Mærsk. De havde ikke leveret. Det var opfattelsen længe blandt de institutionelle investorer. Og til sidst var det også erkendelsen i bestyrelsen. Er man i tvivl, kan man bare læse udtalelserne i dag fra formand Flemming Besenbacher, som slår fast, at tålmodigheden var sluppet op, og at der er brug for en anden type som direktør, der ikke kalder det halvtomme glas for halvt fyldt.

Virksomhedsredaktør, Jesper Kongskov. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Udtalelserne understreger, at forholdet mellem formanden og de to øverste direktører var anstrengt. Buhl og Jensen mente på den ene side, at Besenbacher som formand blandede sig lige lovlig meget i driften, og formanden var på den anden side stærkt utålmodig efter at se en forbedring i Carlsberg og en vej ud af den vækstsump, som Carlsberg havde siddet fast i gennem flere år.

Den nye mand på broen, Cees ’t Hart, skal rydde op. Han tager livtag med års fejlslagen vækststrategi, som byggede på, at Rusland for Carlsberg var et vækstlokomotiv, der aldrig stoppede. Men det gjorde det. Også i den grad.

Men topledelsen i Carlsberg med Buhl og Jensen holdt for længe fast i ambitionerne om at vokse med Rusland som løftestang.

Det er slut nu.

Hart præsenterer til foråret en stor plan, som ventes med meget stor spænding. Han har med vilje givet sig ganske god tid til at udarbejde den, og det er sket sammen med de øverste 60 direktører i Carlsberg, som alle har været med i interne arbejdsgrupper på tværs, som er kommet med input til, hvordan Carlsberg skal se ud i fremtiden.

Allerede nu ved vi dog, at planen for Carlsberg indeholder et nyt fokus på lønsomhed og afkast. ’t Hart skal give investorerne det, de vil have.

Hvad betyder det?

At Carlsberg – i hvert fald på den korte bane – bliver en mindre virksomhed. Det er et opgør med hele selvforståelsen i virksomheden, som i mange år har været centreret om at vokse målt på volumen og med entré på nye markeder.

Det betyder formentlig færre varemærker i virksom-heden, hvor Hart vil skære de mærker og varenumre fra, som ikke tjener penge nok.

Det betyder farvel til markeder, hvor Carlsberg ikke er eller har udsigt til at blive nummer et eller to. Det kan betyde, at Carlsberg opgiver visse mærker og bryggerier i nøglemarkeder som Rusland, Storbritannien og Kina. Alle markeder som tidligere har været hårde slagmarker for bryggeriet.

Alt i alt skal det nye og mindre, men mere fokuserede Carlsberg give virksomheden en finansiel styrke og overskud til igen en dag at kunne tage et vækstmæssigt kvantespring, som virksomheden har gjort det i 2000, 2004 og 2008, hvor store og modige opkøb og samarbejder transformerede virksomheden. Tiden vil vise, om det når at blive i ’t Harts tid som topchef.