Det handler om tillid

Jeg kender en virksomhed i forsikrings- og pensionsbranchen, hvor medarbejderne reelt skammer sig over at arbejde. De føler sig ikke godt behandlet i hverdagen, deres direktion er usynlig, og den ordførende direktør optræder ikke altid fokuseret, hverken indadtil eller i medierne.

Adm. direktør og kommunikationsrådgiver, Kresten Schultz Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Man kan tænke over, hvad dét betyder for forretningen. Medarbejdere, der skammer sig over ledelsen er måske også lidt ligeglade med kunderne.

Andre eksempler peger heldigvis i den modsatte retning. Danske Bank, der med sin nye ledelse har sat et skarpt fokus på transformationen, også internt. Mærsk, der allerede er transformeret, og hvor de ledere og medarbejdere, man møder, er tændt af en ny og mere moderne ild, der handler om både forretning og samfundsrelevans. Eller teleselskabet Call me, der har sat nye standarder i telebranchen med et udgangspunkt i begrebet trust. Ja, kampagnen »tal ordentligt« har været effektiv. Mindst lige så afgørende for selskabets transformation er dog det enkle forhold, at adm. direktør Hanne Lindblad fra begyndelsen har arbejdet med den interne dimension. Det er medarbejderne, der optræder i reklamefilm og annoncer – men det er også medarbejderne, der i det daglige har gjort det hele muligt. Direktøren har vist tillid, og medarbejderne møder hinanden og kunderne med samme mønt.

Den amerikanske ledelsesrådgiver Simon Sinek forklarede i sin banebrydende bog »Start With Why« fra 2009, hvorfor succesfulde virksomheder står og falder med, at de vil noget mere end blot det taktiske. Det taktiske handler om produkter, priser og særlige markeringer i forhold til konkurrenterne. Reklame, annoncer, PR.

Et klart formål er noget andet. Formålet er den grundlæggende eksistensberettigelse, der definerer virksomheden – og som altid er indefra-ud. Hvad vil du egentlig med det hele? Hvis man vil noget, der rækker ud over salg og forretninger, kan man formentlig tiltrække passionerede medarbejdere, fordi langt de fleste mennesker vil noget mere end dagen og vejen.

Og har man de rigtige medarbejdere, ja så følger kunderne ofte efter. Sinek refererer historien om Ernest Shackleton, der i begyndelsen af 1900-tallet ledte tre hundeslædeekspeditioner til Antarktis. Han søgte og fandt deltagerne til ekspeditionen med følgende annonce i London Times: »Mænd søges til livsfarlig ekspedition. Minimal løn, frysende kulde og lange måneder i totalt mørke. Hjemkomst tvivlsom. Ære og anerkendelse mulig.«

Sagt enkelt: Store virksomheder bygges indefra og ud. De er kendetegnet ved store formål – og de er præget af den tillid – eller trust – som ledelsen viser medarbejderne.

Tillid er noget andet end tal og KPI’er. Tillid er ikke en tjekliste af do’s og dont’s. Tillid er det stof, som vi faktisk i Danmark har rigtigt gode, historiske forudsætninger for at dyrke som en særlig dansk kommunikations- og ledelsespraksis – helt anderledes end de ledelseseksempler, vi tilsyneladende lige nu frygter fra både Fjernøsten og de nye økonomier.

I Danmark er vi præget af kort magtdistance og en naturlig, høj tillid til hinanden. Helt ulig den amerikanske medarbejder, jeg forleden mødte ved indgangen til det københavnske hovedkontor. Nogen havde glemt en indkøbspose med dagligvarer på parkeringspladsen.

»Vi må hellere lade den stå,« sagde han. »Der kunne være noget farligt inden i.«

Vel, man kunne også tage den med ind i receptionen, ikke sandt?

Tillid er det, vi viser hinanden, medarbejdere og kunder. En lang række store, danske virksomheder har vidst det længe. Let´s go global.