»Det handler om at skabe tillid«

Novo Nordisk er et af de førende medicinalselskaber inden for sociale medier. De digitale platforme hjælper til at brande virksomheden og skabe tillid uden at kommentere produkterne og overskride lovgivningen.

I 2013 blev Novo Nordisk udnævnt til verdens toptre over medicinalselskaber, der udmærker sig på de sociale medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 2013 blev de udnævnt til verdens toptre over medicinalselskaber, der udmærker sig på de sociale medier.

Både Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn og Pinterest er i gang hos medicinalselskabet Novo Nordisk.

»Det er vokset helt organisk. Hver kanal er vokset op af et behov stille og roligt. Vi har de kanaler, fordi det er her, vi kan være i dialog med vores målgrupper. Og hver kanal har deres egen målgruppe. Så vi prøver at kigge på, hvad det er for en målgruppe, vi vil i dialog med, og hvilken platform de er på, og bygger tingene op derfra,« siger Benedikte Larsen, communication manager hos Novo Nordisk.

Når man ikke kan brande sig på ens specifikke varer, så må man brande virksomheden Novo Nordisk.

»Det handler om at få folk til at lære os at kende. At skabe tillid. Og når folk har tillid til os, så vil de for eksempel også gerne arbejde for os. Så det er en hel fødekæde omkring virksomheden og brandet. Når vi arbejder med markedsføring på de sociale medier, så er det egentlig af brandet Novo Nordisk.«

En af udfordringerne er selvsagt at kommunikere relevant indhold, når selskabet ikke må ytre sig om deres produkter, fordi det er receptpligtig medicin, de producerer.

Det har de blandt andet gjort ved at lave en live-kanal på Twitter.

»Ved konferencer for eksempel kunne vi se, at der var et behov for at kommunikere en masse specifik information, som vi ikke ville »spamme« vores generelle følgere med. Derfor lavede vi kanalen, hvor vi kunne kommunikere live ud i forbindelse med konferencer til dem, som det var relevant for.«

Men en ny platform laves kun, hvis der er behov for det.

»Vi gør ikke noget, uden at gøre det helt. Vi går ikke ud og lancerer en masse platforme bare for at være derude. Vi tager en platform ad gangen, og så vurderer vi, om det giver mening for os og for vores målgruppe. Så vi lægger energi i at gøre oplevelsen god. Det vil sige, at der er altid en person i den anden ende, der svarer. Vi prøver at være ægte i det, vi gør,« siger Benedikte Larsen og tilføjer, at man har indset, at sociale medier ikke er noget, man kan se bort fra.

»Vi bliver nødt til at være derude, fordi det er der, vi kan være i dialog med vores målgrupper.«