Det gule spøgelse går efter 25 milliarder dollars

Fotodelingstjenesten Snapchat vil på børsen til marts og satser på at kunne tiltrække investorer til en god pris.

Foto: LIONEL BONAVENTURE. Den fire år gamle billed- og filmdelingstjeneste Snapchat vil nu også på børsen og håber at kunne vende den negative stemning, der i øjeblikket er omkring teknologiaktier. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Fotodelingstjenesten Snapchat arbejder på at blive et børsnoteret selskab, og målet er at runde en værdi på 25 milliarder dollars - eller mere.

Snap Inc., som er selskabet bag mobilfotoappen Snapchat, hvor brugerne kan sende billeder, filmklip og små tekster, som forsvinder nogle sekunder senere, går efter at komme på børsen til marts, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Snapchat vil »ikke kommentere rygter eller spekulationer om nogen finansielle planer«, hedder det i en udtalelse til avisen.

Det går trægt

Lige nu handles aktierne i mange af de teknologiselskaber, som er gået på børsen, til lavere kurser end den dag, hvor de blev børsnoteret. Det vil derfor få kurven til at ændre sig, hvis det skulle lykkes for Snapchat - hvis logo er et gult spøgelse - at sælge aktier til så høj en kurs som den forventede. I givet fald vil det være det største selskab, som bliver børsnoteret i USA, siden 2014, da den kinesiske internetgigant Alibaba rykkede ind med en børsværdi på 168 milliarder dollars.

Snapchat har hidtil været vurderet til at være 17,8 milliarder dollars værd.

Snapchat er blot fire år gammel og har hjemme i den vestamerikanske kyststat Californien. Selskabet omsatte i 2015 for kun 60 millioner dollars og kører ifølge Wall Street Journal med underskud. Indtægterne kommer primært fra annoncesalg.

Omkring 150 millioner - de fleste mellem 18 og 24 år - bruger dagligt fotodelingstjenesten.

Twitter styrtdykker efter frafald af købere

Facebook, som er verdens største sociale netværk, gik på børsen i maj 2012 og fik en kaotisk start. Børsværdien var da på 81,2 milliarder dollars.

Twitter-aktien har de seneste dage taget et ordentligt dyk med omkring 20 procent, efter at både Google og Walt Disney Co. ser ud til at have droppet interessen for at købe selskabet. Twitter er en slags SMS-beskedtjeneste på nettet, hvor man kan lægge ganske korte beskeder ud, som alle kan se.

Netsoftwareselskabet Salesforce.com menes stadig at være interesseret i at overtage.

»Jeg siger ikke, at vi køber det, men jeg siger ikke, at jeg ikke køber det,« siger Salesforces' administrerende direktør Mark Benioff.

Klage til EU over Microsofts køb af LinkedIn

Han klagede i sidste uge til EU-Kommissionen over softwaregiganten Microsofts bud på 26 milliarder dollars på erhvervslivets svar på Facebook, LinkedIn. Microsoft ventes en af de kommende uger at henvende sig til EUs konkurrencemyndigheder for at få godkendelse af selskabets hidtil største opkøb. Salesforce, som også havde budt på LinkedIn, opfordrer EU til at gå i dybden med undersøgelsen, som ifølge Salesforce truer konkurrencen.

»Ved at få ejerskab til LinkedIns unikke data om over 450 millioner professionelle i flere end 200 lande vil Microsoft kunne nægte konkurrenter adgang til disse data, og det vil give en unfair konkurrencefordel,« siger Salesforces' juridiske direktør, Burke Norton, i en udtalelse.

Microsofts juridiske direktør, Brad Smith, understreger, at handelen allerede er blevet godkendt i USA, Canada og Brasilien.