Det gule spøgelse fanger stadig flere

Snapchats brugerskare vokser mere end ventet, mens underskuddet fortsætter med at falde.

187 millioner bruger nu billedbeskedtjenesten Snapchat, som konkurrerer med Facebook og Twitter, hver eneste dag. Arkivfoto: Thomas White, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas White

Flere melder sig som brugere af Snapchat, og de bruger billedbeskedtjenesten mere end før, selv der fortsat er et dundrende underskud i forretningen.

187 millioner sendte dagligt billedbeskeder - eller »snaps« - gennem appen i oktober-december. Det er ni millioner flere end kvartalet forinden, og dermed er der i alt kommet 29 millioner flere til i løbet af 2017. Desuden har fejlrettelser af Android-appen betydet, at folk bliver hængende i længere tid, så Snap, der står bag Snapchat, nu sælger for 1,53 dollars pr. bruger om måneden mod 1,05 dollars for et år siden.

23 procent af alle danskere over 12 år bruger dagligt Snapchat, viser DRs årlige kortlægning, Medieudviklingen, som analysefirmaet Kantar Gallup leverer tal til. Til sammenligning bruger 18 procent det Facebook-ejede Instagram og 65 procent Facebook selv. I 2016 brugte 19 procent Snapchat.

Smæk for nyt design

Snap, der blev børsnoteret sidste år, øgede omsætningen i julekvartalet til 285,7 millioner dollars mod 165,7 millioner dollars året forinden. Der er stadig et kæmpe underskud, men det bliver mindre kvartal for kvartal. I oktober-december stod der et minus på 350 millioner dollars, hvor det kvartalet før var på 443,2 millioner dollars.

Den overraskende store fremgang sendte Snap-aktien op med mere end 20 prcent. Snapchat ligger nemlig i skarp krig med det Facebook-ejede Instagram, som i stigende omfang er begyndt at kopiere Snapchats funktioner.

Snapchat selv har de seneste dage fået smæk for en større opdatering af billedbeskedtjenesten, der har et gult spøgelse som logo. Her har man bl.a. flyttet rundt på placeringen af den såkaldte »Stories«-funktion, hvor man kan lægge billeder, så andre brugere kan se dem i længere tid end de op til ti sekunder, som almindelige snapbeskeder ellers vises på modtagerens skærm, inden de slettes. Den nye version er ifølge Snaps topchef, Evan Spiegel, rullet ud til 40 millioner brugere nu og vil have nået alle inden udgangen af marts.

Nyt annoncesystem giver pote

Snapchat arbejder også på give mulighed for, at man kan lægge sine offentlige snaps ud, så også ikke-Snapchat-brugere blandt venner og familie vil kunne se dem på Snaps netsted. Her vil de ligge i 30 dage, hvor de på »Stories« ligger i 24 timer.

Indtægterne fra Snapchat kommer fra annoncer. Der er indført et nyt auktionsbaseret annoncesystem, som gør det billigere og lettere at købe annoncer, og det bærer tilsyneladende frugt. Over 90 procent af alle annoncer sælges nu ad denne kanal, og annoncevisningerne er steget med 575 procent i forhold til for et år siden, fortalte Snaps finansdirektør, Drew Vollero, ved regnskabsfremlæggelsen onsdag aften. Annoncemarkedet domineres ellers af Facebook og Google, som tilsammen sidder på 84 procent af alle pengene til onlineannoncering på verdensplan, viser en nylig opgørelse fra en af verdens største medieinvesteringsgrupper, GroupM.