Det globale annoncemarked fortsætter op

I år stiger det globale annoncemarked med seks procent, og væksten tager til i 2008. Asien trækker det store læs, men også de nye EU-lande tårnhøje vækstrater. USA og de ”gamle” EU-lande ligger bagest i feltet.

Det globale annoncemarked fortsætter op det kommende år, viser rapporten "This Year - Next Year" udarbejdet af GroupM i London.

Rapporten forudsiger udviklingen på de forskellige markeder for både de traditionelle media samt øvrige områder som PR, Market Research, Direct & specialist, PR og Sponsorship.

Og det ser godt ud. For væksten på annoncemarkedet lander på seks procent i år og fortsætter op i 2008 til syv procent.

USA hænger lidt efter udviklingen med en vækst i annoncemarkedet på tre procent i år og fire procent næste år. USA fortsætter dog med at være den væsentligste spiller på markedet målt på "reklamedollars".

Det "gamle" EU ligger også bagest i feltet med en vækst på fire procent i år og i 2008. Anderledes ser det ud for de nye EU-lande og Rusland, der oplever vækstrater på 19 procent i år og 17 procent næste år. Det er primært Rusland, der driver væksten.

De højeste vækstrater finder man i Asien, der står for at forøge verdens totale reklamevækst med 30 procent i år og hele 38 procent i 2008. De Olympiske Leje i 2008 spiller en væsentlig rolle i forbindelse med de kraftige vækstrater, lyder det i rapporten.

TV fører fortsat

Et blik på de enkelte mediegrupper viser, at TV-mediet tager sig af halvdelen af den globale vækst. I år står mediet for 47 procent af væksten, mens andelen stiger til 52 procent i 2008. Væksten sker dog ikke på "de gamle markeder", men på vækstmarkederne.

Internettet er fortsat den gruppe med de højeste vækstrater. Hos GroupM’s kunder forventes der en vækst på de Internet relaterede investeringer på omkring 50 procent i 2007.

Kilde: MindShare MediaMatters