Det gamle brev virker stadig

CANNES 2010: Når andre flygter ud i cyberspace, er der plads til de gode, gamle reklame-dyder. Dem finder vi stadig i sproget og i den velkomponerede annonce.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det store smil var klistret på Ulrik Juul, kreativ direktør hos Recommended, på førstedagen i Cannes. Efter mange års deltagelse i reklame-VM sagde han tørt: ”Brevet virker. Det er kommet for at blive.”

Det er godt nok en baglæns læring i 2010?

– Bestemt ikke. Jeg har netop lyttet til Patrick Collisters (Fra Directory, red.) eminente foredrag om direct mails og deres virkning. Det var inspirerende. Når alle andre såkaldt kreative styrter ud på de sociale medier og støvsuger alle kroge på nettet for muligheder, viste han, hvordan man stadig kommunikerer suverænt med de evner, man har slidt sig til som god, gammeldags copywriter, siger Ulrik Juul.

Og Juul nævner en af de ældgamle slogans fra branchen: ”Hvis du ikke kan overbevise forbrugerne om at tage afsked med deres penge via den skrevne tekst, kan du altid tjene masser af mammon ved at lave en tv-reklame.”

– I virkeligheden er brevet første skridt i en interaktiv retning. Her indleder vi dialogen. Brevet er bestemt ikke færdigt som medium. Der er masser af muligheder i den platform.

Hvad inspirerer ellers?

– Øl-reklamer. Måske fordi jeg er mand? Her er rum for at træde speederen i bund. Bud Light har en fremragende film med til Cannes, hvor en mand lister ind gennem døren til et garden party og hvisker ”Hey”, men ingen hører ham. Dernæst braser han ind gennem døren som en monstertruck og råber. Også det er forkert. Men i mellem den stille og den grove finder vi det rigtige budskab. ”Bud” med det rette tryk, den rette tone og den går rent hjem. Fremragende kommunikation.

Er der ellers film, der er gået rent hjem?

– Det er småt med det overraskende indtil videre. Jeg tror, vi skal over i det ægte integrerede, der hvor film, events og andre medier blandes i en skøn, overraskende cocktail. Jeg glæder mig til Titanium og Integrated.

– Vi skal nemlig huske at give folk noget relevant. Du skal vise, at du gider forbrugerne. Den gode tv-film, der vises nærmest for dens egen skyld, holder ikke længere, slutter Ulrik Juul.

Han mener i øvrigt også, at ”Print & Posters” stadig holder vand. Og eksemplerne er gode i Cannes. Igen skyldes det formentlig, at nogle af de bedste kreative hoveder vender tilbage til vuggen, til nogle af de gode gamle dyder, der bedst eksekveres gennem det skrevne ord og den fremragende annonce.