Det får du for licensen i 2011

Berlingske Business har bedt DRs generaldirektør Kenneth Plummer og mediedirektør Lars Grarup om at kaste et blik ud i en fremtid, hvor byggeskandale, spareplan og udrensning i bestyrelsen er fortid.

DRs generaldirektør Kenneth Plummer og mediedirektør Lars Grarup giver et bud på, hvad du får for licensen om et par år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Der bliver diskuteret dansende hunde, syngende børn og tryllende pensionister over de danske frokostborde for tiden.

Selvom DRs seneste bud på en TV-succes halter efter både forgængeren X-Faktor og de dansende kendisser på TV 2, løber heller ikke Talent 2008 ubemærket over skærmen.

Mens skandalebyggeriet DR-Byen har tvunget DR i knæ rent økonomisk, bruger danskerne stadig timevis i selskab med DRs mange medietilbud. Knap tre timer om dagen ifølge DRs egne udregninger.

Og det skulle de gerne blive ved med i en fremtid, hvor der skal laves mere indhold for færre ressourcer og hvor de kommercielle konkurrenter vokser sig større og stærkere.

Berlingske Business har bedt generaldirektør Kenneth Plummer og mediedirektør Lars Grarup komme med deres bud på, hvad danskerne i fremtiden får for de mere end 3 milliarder, som de hvert år afleverer til DR via licensen. Hvilket DR kommer ud på den anden side, når den store spareplan er gennemført i 2011?

”Der er ingen tvivl om, at vi står overfor nogle kæmpe udfordringer. Konkurrencen om danskernes tid er benhård og vi skal virkelig tage os sammen i fremtiden, hvis det skal lykkes os at bevare vores relevans,” siger generaldirektør Kenneth Plummer.

Mere drama og sport
Selvom han til næste år lancerer to nye nichekanaler i form af en børnekanal og en kultur- og historiekanal er det ikke mindst DRs evne til at ramme bredt, der har generaldirektørens fokus. Hvor det tidligere har været DRs mantra, at man kæmper for de smalle programmer med få seere, lyder det overordnede budskab nu:

”En af vores største udfordringer er at sikre et stærkt dansk og reklamefrit alternativ i en mere og mere kommerciel medieverden. Det kræver, at vi kan levere både det smalle og det brede indhold. Jeg ser DR som den sidste bastion, hvad angår det brede indhold på de elektroniske medier. Det, der samler danskerne på tværs af alder, uddannelse og geografi,” siger Kenneth Plummer.

Han forsøger ikke at skjule, at DR kan mærke den massive spareplan, som han iværksatte sidste år. Alt sammen i kølvandet på de skandaløse overskridelser af budgettet for DR-byen, der er blevet 1,7 mia. kr. dyrere end først antaget.

”Vi har skiftet nogle dyre programmer ud med nogle billigere, men som stadig har en høj kvalitet og en nytteværdi. Og så er der nogle ting, som vi gerne vil lave mere af, som f.eks. drama og sport. Dette halvår har været det første fulde, hvor vi har kørt med spareplansholdet, og der har jeg været imponeret vores lytter og seertal, ligesom flere kvalitets- og troværdighedsmålinger vurderer DRs tilbud bedst. Det viser, at vi stadig er relevante for danskerne,” siger Kenneth Plummer.

Byggeskandalen udløste for nylig en massiv udrensning i DRs bestyrelse, mens Kenneth Plummer trods kritik overlevede som generaldirektør. Og han tror også, at både ham og mediedirektør Lars Grarup sidder ved roret i 2011.

”Det tror jeg. Vi elsker det her job. Vi brænder for public service, og vi er her på den lange bane. Det har næsten altid været sjovt, men det er klart, at det var surt og meget hårdt for alle DRs medarbejdere sidste år,” siger Kenneth Plummer.

Se her hvad du får får licensen på forskellige områder
Flere nye DR-kanaler

Mere indhold til nettet

Konkurrencedygtig radio

Foran budgettet