»Det er absolut unaturlig adfærd«

Mette Rode Sundstrøm, adm. dir. i Lauritz.com, om ekstrem handel.

Mette Rode PR-foto Fold sammen
Læs mere

Er det en unaturlig adfærd, at top ti-kunder handler ekstremt meget og den mest aktive har budt på 80.000 varer?

»80.000 er unaturlig adfærd, sådan lige fra hoften. Det er absolut unaturlig adfærd. Så må vi dykke ned i, hvorfor det er unaturlig adfærd, men det er det umiddelbart.«

Mette Rode Sundstrøm har efter at have undersøgt sagen forklaret, at hun alligevel ikke mener, der er tale om unaturlig adfærd. Kunderne er professionelle og lever op til retningslinjer på Lauritz.com, siger hun.

Når du hører det, tænker du så, at det skal stoppes?

»Jeg håber ikke, jeg giver udtryk for andet, end at jeg synes, det lyder forkert og skal stoppes. Jeg siger endda, at det undrer mig, at det ikke allerede er fanget i systemet. Selvfølgelig. Når det er sagt, kan vi ikke sidde her og gætte på, hvad det er.«

Mette Rode Sundstrøm har efter at have undersøgt sagen forklaret, at kunderne ikke skal fanges i IT-sikkerheden, da Lauritz.com er i jævnlig kontakt med dem, og de lever op til retningslinjerne.

Kan det være en intern?

»Det kan det principielt, men der har vi ret mange algoritmer, der tjekker, så det skulle det helst heller ikke være. Vi prøver hele tiden at have styr på vores medarbejdere, men jeg kan ikke love dig for al evighed, at der ikke en eller anden dag sidder nogen, der byder varer op. Men folk ved godt, at det er et konceptbrud, man ryger ud på som partner, som medarbejder. Det er helt no go.«

Hvordan forholder I jer til sælgere, der byder egne varer op?

»Det er ikke juridisk forbudt. En sælger må godt byde sine varer op, og det har været et problem, at vi ikke kan læne os op ad noget jura. Vi har altid sagt, at vi er etisk imod det. Vi synes, det er forkert at byde op på sine egne varer. Hvis man gør det, og hvis du får din egen varer, betaler du selvfølgelig salær begge veje. Men vi har ikke kunnet juridisk forbyde det. Vi valgte sidste år at sige: »OK, vi forbyder det«. Vi tager de kampe, der kommer med kunder, som mener, at de har ret til det. Men vi har samtidig ret til at lave vores egne forretningsbetingelser, og vi vil ikke have det, uanset hvad juraen siger. Vi har altid været imod det, og nu må du ikke længere.«