Det ender ikke altid med en Lilly-model

Det danske kjolefirma Lilly taber millioner og kæmper med et underskud på over 10 millioner kroner. Forklaringen er blandt andet generationsskifte og et hårdtprøvet marked.

Foto: LISELOTTE SABROE. Lilly, som er kendt for at lave brudekjoler, kæmper med blodrøde tal på bundlinjen.
Læs mere
Fold sammen
Det ender med en Lilly, har vi hørt, men det gør det faktisk sjældent i dag.

Familievirksomheden Lilly, som er kendt for sine brudekjoler, har på de seneste fire år tabt 23 millioner kroner, og det seneste regnskab viser et underskud på 11 millioner kroner. Det skriver Børsen.

Ifølge administrerende direktør Anne Katrine Rantzau er markedet for brudekjoler i Danmark i »frit fald«. Med 28.500 vielser sidste år, hvoraf kun hver tredje par blev gift i kirken, er faldet fra 38.000 vielser i 2008 til at få øje på. Det har fået Lillys administrerende direktør Anne Katrine Rantzau, til at søge nye markeder.

»Vi har været meget aggressive. Tyskland er vores største marked og har været det i mange år, men i dag dækker vi også Italien, Spanien, England og Frankrig. Vi har bestemt os for, at vi bruger pengene på nye markeder for at fremtidssikre virksomheden, for vi kan ikke sidde her og vente på, det ændrer sig,« siger hun til Børsen.



Anne Katrine Rantzau er tredje generation i familievirksomheden, og siden 2010 har Lilly været igennem et større generationsskifte. I dag ejes majoriteten af virksomheden med 120 ansatte af Anne Katrine Rantzau, søsteren Eva Dorthe Smith og kusinen Betina Brændgaard Tolstrup, og omrokeringerne har været dyr. 

»Nogle gange tager man hele slæbet på én gang, og så må tallene se ud, som de gør. Vi er jo en familieejet virksomhed, så der er ikke som sådan nogen, vi skal imponere. Og vi er så heldige, at vi har et godt fundament, vi kan bruge,« siger Anne Kathrine Rantzau.

Administrerende direktør i trend- og konsulentfirmaet Pej Gruppen, Poul Erik Jakobsen, peger på forbrugernes ændrede adfærd i forbindelse med den økonomiske krise som en af årsagerne til nedgangen på markedet. Det er blandt andet blevet populært at leje sin brudekjole eller købe en brugt version.

Med generationsskiftet på plads og tilstedeværelse på nye markeder arbejder Anne Katrine Rantzau på at vende de røde tal til sorte, og direktøren har høje forventninger til det Sydeuropæiske marked.

»Vi har allerede introduceret os og gjort vores hoser grønne på messerne. Og så er det spændende at se, når vi kommer ud anden gang, for det er først der, vi kan måle succesen,« siger hun.

Lilly blev grundlagt af den nuværende direktørs bedstemor Lilly Brændgaard Hansen og har hovedkontor i Vejle.