Kay Bojesen-aben, Lyngby Vasen og Holmegaard-glasset får snart følgeskab af de populære hvide Omaggio-vaser med striber.

For et trecifret millionbeløb køber Rosendahl Design Group nemlig den over 175 år gamle keramikvirksomhed Kähler Design, som arkitekten Frantz Longhi siden 2008 har ejet majoriteten af. Det oplyser parterne til Berlingske.

»Vi ser et rigtigt godt match med Kähler, fordi brandet både har en god historie og gode design, og fordi vi kan hjælpe dem med at udleve deres fulde potentiale. Kähler har ad flere omgange selv anerkendt, at der er store muligheder for mærket i udlandet, men at det kræver større muskler. De muskler kan vi give dem,« siger Henrik Rosendahl, administrerende direktør og ejer af Rosendahl Design Group.

Rosendahl Group i fremgang

Rosendahl Group, der med Kähler kommer til at have ni danske designbrand i porteføljen, har de seneste år haft en massiv vækst i omsætningen.

I 2017 omsatte Rosendahl Design Group for en halv mia. kroner, hvilket er knap 12 pct. mere end året før, mens overskuddet steg knap 30 pct. og endte på 38,7 mio. kroner.

Siden 2016 har den danske familieejede virksomhed, som Henrik Rosendahls far, Erik Rosendahl, stiftede i 1984, været på opkøbsjagt, og den har de seneste år udvidet beholdningen af designmærker med tekstilvirksomheden Juna og designvirksomheden Lyngby Porcelæn.

»Kähler er et stort brand for os, og noget der kommer til at løfte hele vores virksomhed ind i en anden liga. Da vi købte Juna og Lyngby i 2016, voksede vi lidt, men det her kommer forhåbentligt til at løfte vores omsætning markant,« siger Henrik Rosendahl.

Kähler er i dag primært på det danske og skandinaviske marked, og det er i første omgang her, Rosendahl Design Group vil fokusere på at øge salget.

Samtidig ser Henrik Rosendahl gode muligheder for at afsætte den danske keramik til de sydeuropæiske markeder, da Kähler ifølge den nye ejer vil være lettere at sælge dér end hans andre mærker, som han mener er mere skandinavisk stilrene.

Designet af Kähler-produkterne har den nye ejer ingen ambitioner om at ændre, da det ifølge Henrik Rosendahl har været meget succesfuldt.

Kähler har tabt pusten

Selv om Kähler har rødder tilbage til 1839, er det først, efter at Frantz Longhi i 2008 købte virksomheden, der er kommet gang i væksten, og produkterne er blevet så populære, at de i dag er at finde i 61 pct. af de danske hjem.

Efter at Kähler-keramikkens popularitet eksploderede i 2015 og 2016, annoncerede Frantz Longhi, at han var på udkig efter en kapitalfond, der ville poste penge i virksomheden, eller som han kunne sælge til.

Kort tid efter nedjusterede Frantz Longhi imidlertid sine forventninger til fremtidens indtjening kraftigt, hvilket gjorde, at ingen kapitalfonde ville købe Kähler. Derfor blev salgsplanerne skrinlagt.

Herefter tog indtjeningen et ordentligt dyk i 2016/2017 og endte på 12,5 mio. kroner mod 48,5 mio. kroner året før.

Hypen fra jubilæumsåret 2014, hvor Kähler fejrede sin 175-års fødselsdag, og hvor hundredvis af danskerne stod i kø for at få vaserne med kobberstriber, var ikke fortsat som ventet.

Samtidig kostede de store investeringer i at vokse uden for Skandinavien og bygge virksomhedens position op i Tyskland, Holland og Japan også på bundlinjen.

»Udviklingen i Kählers resultater var ekstrem i nogle år, og det har vi nok ladet os beruse for meget af. Vi har været lidt naive omkring, hvor meget af salget fra jubilæumsfesten der ville forsvinde. Det er én af årsagerne til, at overskuddet nu falder. Vi er tilbage i en hverdagssituation for Kähler,« udtalte Kähler-ejeren sidste år til Finans.

At blive ved med at ride på en bølge af succes kan ifølge Camilla Birch, ekspert i forbrug og detailhandel hos analysehuset Birch & Birch, være svært.

»Det er altid en udfordring for et brand, når de har haft en kæmpe succes, for de bliver jo ikke ved med at spytte de succesfulde produkter ud. Der skal komme noget efterfølgende, som giver mening, og det er altid svært – uanset hvem der skal drive det,« siger hun.

Men det udelukker ifølge detailekspert Bruno Christensen ikke, at Kähler-hyben kan genopstå. Det kræver, at Rosendahl Design Group er i stand til at udvikle de rigtige produkter og have den rigtige markedsføring.

»Kählers omsætning den seneste tid har været skuffende, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er mere energi i mærket. Udfordringen bliver at få mærket tilført ny dynamik i form af nye produkter og måske en mere markant markedsføring for de allerede eksisterende. Hvis den nye ejer gør det rigtigt, kan Kähler godt få succes igen,« siger han.

Rosendahl fortsat på udkig efter nye brand

Henrik Rosendahl er sikker på, at hans seneste tilføjelse til porteføljen vil være en succes.

»Både designmæssigt og på eksportmarkedet ser vi et rigtigt stort potentiale i Kähler. Samtidig har vi en professionel organisation til at drive designudvikling og salg og marketing,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en direkte kommentar fra Frantz Longhi. Men i en pressemeddelelse siger han, at han er glad for, at Kähler med salget nu bliver på danske hænder.

»Det har været lidt af et eventyr for mig at arbejde med Kähler og kulturarven på mange nye måder, så brandet i dag står stærkere i bevidstheden hos kunderne end nogensinde før – i hele Skandinavien. Der er stadig et stort uforløst potentiale internationalt, og her tror vi, at Rosendahl Design Group vil have størrelsen og salgskanalerne til at forløse dette potentiale for Kähler samt fortsat at varetage den vigtige kulturarv,« siger han.

Frantz Longhi beholder de tre Kähler-restauranter og flagship stores i Aarhus og Oslo samt det historiske værksted på Kählersbakken i Næstved, som fastholdes i hans selskab Dansk Management Group.

Købet af Kähler betyder dog ikke, at Henrik Rosendahls portefølje af danske designbrand nu er fuldendt.

»Om et år eller to, når Kähler er blevet godt integreret i vores virksomhed, kan jeg sagtens forestille mig, at vi kan finde på at købe flere mærker. Men vi køber kun, hvis vi finder et helt rigtigt match, der har en god historie, nogle interessante produkter, og hvis prisen er rigtig,« siger Henrik Rosendahl.