Designere dumper danske studerende

I en verden, hvor design er mere end et pænt produkt, er danske studerende fra designskolerne ikke af den rette støbning, mener et af verdens førende strategiske designbureauer.

David Fellah fra DesignIt savner kompetencer hos danske designstjerner: De hænger fast i gamle traditioner - og alligevel vil de alle være stjerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Designit har mere end 40 designere siddende på kontoret i København. Tre af dem er udsprunget fra de danske designskoler.

Og det er påfaldende få, vurderer David Fellah, der er CEO for virksomheden, der er blandt de allerstørste strategiske designbureauer med næsten 300 ansatte over hele verden. De danske studerende fra designskolerne søger ikke mod strategisk design, og de, der gør, er ikke klædt godt nok på til at arbejde med strategisk design.

»De møder ikke de krav, som vi har. De hænger ofte fast i en traditionel formgivningstradition og vil alle være designstjerner,« uddyber Jonas Smedegaard Buus, der er designmanager for Designit og står for ansættelser.

Kritikken af designstuderende kommer på et tidspunkt, hvor design ellers er et af de områder, der af regeringen er udset til at levere fremtidens vækst i dansk erhvervsliv.

Udenlandske studerende er dog ofte mere orienteret mod at forstå, hvad der skaber værdi i en virksomhed, vurderer Designit, der har kunder som Audi, Cisco og Novo Nordisk. I Sverige har designskolerne eksempelvis tradition for et tæt samarbejde med industrien, og kandidater fra lande som Brasilien og Indien er ligeledes enormt kvalificerede.

»De har et højt fagligt niveau, de er hold-spillere, og så er de ofte yngre med længere erhvervserfaring. Og der kan en 30-årig nyuddannet dansker ikke følge med, siger Jonas Smedegaard Buus.

Strategisk design handler sjældent om formgivningsopgaver, men i langt højere grad om at løse komplekse problemstillinger for virksomheder. Her kræver det, at designeren kender virksomheden indgående og forstår, hvad den står for. Kendskab til brugervenlighed, teknologi og services er også essentielt, vurderer direktør for Dansk Design Center Nille Juul Sørensen. Han oplever, at efterspørgslen blandt de store internationale koncerner netop er på designydelser, som er langt bredere end blot et produkt.

Tine Kjølsen, der er leder for designskolen i København, erkender, at de studerende kun i et mindre omfang søger kompetencer uden for de typiske designopgaver.

»Vi kan se, at det går lidt mere trægt med de mere tværgående fag som servicedesign og systemdesign. Men det forsøger vi også at møde i vores fremadrettede arbejde. Vi kan jo se, hvad de har af behov ude i virksomhederne. Her oplever vi, at behovet for mangfoldighed i kompetencerne er større i dag end for 10 til 15 år,« siger hun og fortsætter.

»En skole som vores har en naturlig kapacitetsbegrænsning. Vi hverken kan eller skal løbe efter alle bolde, men vi skal sørge for at være vågne og følge med.«