Derfor vil Smedegaard snart bruge milliarder på et stort opkøb

A.P. Møller - Mærsk har så mange penge, at det er ved at blive alvorligt for virksomheden.

Foto: Søren Bidstrup. Nils Smedegaard Andersen administrerende direktør for rederikoncernen A.P. Møller - Mærsk.
Læs mere
Fold sammen

Det var et godt første kvartal for A.P. Møller - Mærsk. Selskabets containerrederi, verdens største, tjente 4,7 mia. kr., hvilket er det bedste resultat nogensinde for rederiet i et kvartal. Årsagen er først og fremmest, at de lave brændstofpriser endnu ikke er slået igennem på fragtraterne.

Men regnskabet understreger også, at topchef Nils Smedegaard Andersen står over for en udfordring, som han snart skal finde en løsning på. A.P. Møller - Mærsk tjener nemlig så mange penge, at gælden inden for de seneste år er halveret. Og snart er den helt væk. Umiddelbart positivt for selskabet, men gælden er nu så lav målt i forhold til indtjeningen, at det er et problem for aktionærerne.

A.P. Møller - Mærsk skylder omkring 50 mia. kr. væk. Det er meget lidt for et selskab, der sidste år havde en driftsindtjening på næsten 80 mia. kr. Andre store selskaber sigter normalt efter mindst at have en gæld, der er dobbelt så stor som indtjeningen, og det er vel at mærke de mest forsigtige virksomheder. Det skyldes, at en stor pengereserve – set fra investorernes side – ikke er positiv, fordi pengene kan investeres andre steder til højere afkast. For mange penge hæmmer afkastet og i sidste ende udviklingen i aktiekursen.

Nye investeringer skal give ti pct. i afkast

Nils Smedegaard siger til Berlingske, at den nuværende gæld er på et niveau, hvor den ikke må falde yderligere.

»Der er ikke nogen nedre grænse for vores gæld, men den er nok på et niveau nu, hvor vi må sige, at vi løbende kigger på vores kapitalstruktur. Det var en gæld på det her niveau, der fik os til at købe aktier tilbage sidste år,« siger han.

Han henviser til sidste sommers overraskende tilbagekøb af aktier for 5,6 mia. kr. Senere fik aktionærerne yderligere 34 mia. kr. , efter at aktierne i Danske Bank var solgt.

Men et nyt stort ekstraordinært udbytte er umiddelbart ikke det mest oplagte, fordi Michael Pram Rasmussen stort set afviste det på årets generalforsamling i det tidlige forår.

Mere sandsynligt virker det til, at Smedegaard skal finde noget andet at bruge selskabets mange milliarder på. Det mest oplagte er i olieforretningen. Her kan der være gode opkøbsmuligheder, fordi prisen på oliefelter er faldet i takt med, at olien koster det halve af, hvad den gjorde sidste sommer.

»Der er nogle muligheder i markedet, som vi kigger på, og det er del af årsagen til, at vi har stærkt kapitalberedskab,« siger Smedegaard uden dog at uddybe planerne yderligere.

A.P. Møller - Mærsk har i forvejen et stort fastlagt investeringsprogram, hvor der bliver brugt penge på nye skibe, havne rundt om i verden og to store olieprojekter. Ét i den norske del af Nordsøen og ét i den britiske del af Nordsøen. Der, hvor Smedegaard nu skal finde nye muligheder, er de investeringer, der ligger ud over de faste planer. Han skal gøre det uden at gå på kompromis med selskabets målsætning om, at nye investeringer skal give et afkast på mindst ti pct., og den er en udfordring i de nuværende lavrentemarked.

»Det er klart, at i et marked hvor renten er så lav, er der konkurrence om mange typer aktiver, og det kan gøre det sværere at finde noget,« siger Smedegaard.

»Regnskabet blegner lidt ved nærlæsning«

Indtil videre kan A.P. Møller - chefen dog glæde sig over, at resultatet efter skat for hele A.P. Møller - Mærsk steg med 30 pct. til 10,4 mia. kr. i årets første tre måneder. Ud over udviklingen i Maersk Line har lavere skattebetalinger i olieforretningen trukket op.

I Maersk Line, der sammen med Maersk Oil er koncernens vigtigste område, er alt dog ikke helt lyst. For selv om indtjeningen steg kraftigt, skyldes det primært et stort spænd mellem oliepriser og brændstofpriserne. Det vil indsnævre sig med tiden. Samtidig tabte Maersk Line markedsandelene i første kvartal. Verdens samlede containerfragtmængde steg nemlig med en pct. sammenlignet med sidste år, mens Maersk Line faldt med 1,6 pct.

»Det stærke regnskab blegner lidt ved nærlæsning, men markerer alligevel en bedre start på året, end vi forventede,« siger analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Aktier i A.P. Møller - Mærsk sluttede onsdagen med et mindre fald på 0,3 pct. til kurs 13.530.