Derfor har Novo knas med Kina

Novo Nordisk har fortsat svært ved at få fart på sin forretning i Kina. Væksten i selskabets kinesiske salg landede på blot fem pct. i lokale valtuer, viser selskabets regnskab for året første ni måneder. Novo-boss peger på tre hovedproblemer.

Foto: Nils Meilvang. Lars Rebien Sørensen, CEO for Novo Nordisk
Læs mere
Fold sammen

Novo Nordisk humper stadig af sted på det kinesiske marked. Selskabets regnskab for årets første ni måneder viser, at salgsvæksten i Kina er nede på fem pct. Og dermed er Kina endnu engang landet som en plet i den danske diabetesgigants regnskabsbog.

Lars Rebien Sørensen kalder forholdene i Kina for »udfordrende« og peger på en række forhold, der gør livet i Kina svært for det danske selskab.

»Det reflekterer, at den overordnede vækst i markedet falder. Så er der øget konkurrence fra lokale producenter og internationale konkurrenter og restriktioner i forhold til at kunne promovere produkter. Det er et marked under stor forandring, men vi tror stadig på den langsigtede væksthistorie. Vi vil fortsat have mere end 2000 salgsrepræsentanter til stede i Kina,« siger Lars Rebien Sørensen under en telekonference torsdag morgen.

For 2016 forventer Novo-bossen »flade til svagt positive vækstrater« på det kinesiske marked.

Novo Nordisk er foruden den skærpede lokale konkurrence også blevet ramt af, at den økonomiske vækst i Kina har set bedre dage. Det betyder, at myndighederne sparer på udgifter til medicinindkøb.

Samlet set lider op mod 100 mio. kinesere af diabetes. Det er især en kombination af mindre motion, federe mad og en generel omfavnelse af vestlig livsstil, der har sendt antallet af diabetikere i Kina i vejret.

Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år.

Den danske diabetes-kæmpes samlede andel af det kinesiske insulinmarked er faldet med to pct. over det seneste år.