Derfor har Apple lanceret en ny iPhone

Med en lidt mindre og markant billigere iPhone forsøger Apple at gøre sig til over for en hel ny kundegruppe, der hidtil har været afskåret fra iPhone-markedet på grund af de høje priser, vurderer analytiker.

Den nye iPhone SE blev præsenteret af Apple mandag aften lokal tid i techgigantens hovedkvarter i Cupertino, Californien. På forhånd svirrede det med rygter om, at der vil komme en ny, mindre iPhone, og den forudsigelse viste sig at holde stik.   Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN LAM

Med sine lige knap 10 cm. syner Apples nye iphone, iPhone SE, for så vidt ikke af så meget, men skinnet bedrager.

SE'erens hardware og evner er nogenlunde identiske med det, man finder i 6'eren, men selve telefonen vil altså være mindre - omkring 10 cm - samme størrelse som 5'eren.

Modellen, som Apple præsenterede mandag aften dansk tid, kommer til at koste 400 dollars til at starte med, hvilket gør den 250 dollars billigere end den dyreste model, 6S'eren.

Det ligner umiddelbart en håndsrækning til de mange forbrugere, der hidtil har måttet spejde langt efter de nyeste iPhone-modeller på grund af de høje priser, og sådan opfatter Michael Borre, senioranalytiker hos Nordea, da også hele øvelsen.

»Apple forsøger at ramme nye prisprodukter med den her model. Hidtil har man været skævvredet til den dyre side af markedet, og nu forsøger man at erobre de billigere prispunkter,« siger Michael Borre.

Han minder om, at det faktisk ikke er første gang, at techgiganten kaster sig ud i den øvelse. For et par tilbage lancerede man således 5c'eren - en noget billigere plastikudgave af 5'eren.

»Men det var jo ikke en drønende succes, så det bliver interessant, om man får succes med den her,« siger Michael Borre.

Et af udfordringerne kan være, at Apple har gjort sig sårbare for det, man populært kender som kannibaliserings-effekten i erhvervslivet. Det dækker over det fænomen, når en virksomhed lancerer et nyt og billigere produkt, der ender med at udkonkurrere selskabets egne og dyrere produkter.

»Så spørgsmålet er, om det hele ender med, at forbrugerne blot begynder at købe de billigere modeller, for det kan Apple jo ikke være tjent med,« konstaterer Michael Borre.

Ved mandagens præsentation introducerede Apple ligeledes en ny - og billigere - model i iPad-serien, men hele seancen vil næppe gå over i historiebøgeren, vurderer Michael Borre.

»Det er 7'eren, der kommer senere på året, der bliver rigtig spændende. Vi ved, at det er den, der skal trække hovedparten af omsætningen,« siger analytikeren.

Præsentationen af de nye produkter skete efter, at de amerikanske børser var lukket, så det vides endnu ikke, hvordan markedet tager imod den nye iPhone. De nye produkter var dog identiske med de gisninger og spekulationer, der har verseret på diverse sites, og som sendte Apple-aktien op med 10,3 procent allerede inden, Tim Cook og co. gik på scenen mandag aften.