Derfor glæder Carlsberg sig over, at Sverige skal til EM

Det danske fodboldlandshold fik en lang næse, da Sverige ved tirsdagens kamp kvalificerede sig til EM på Danmarks bekostning, men Carlsberg ser stadig lyst på situationen. Kommercielt set er Sverige nemlig et af de lande, øl-giganten helst ser deltage i EM.

Foto: Liselotte Sabroe. Landskamp mellem Danmark-Sverige. Michael Krohn-Dehli mellem fire svenskere.
Læs mere
Fold sammen

Carlsberg ahr betalt store millionbeløb for at være storsponsor for Euro 2016, og det var derfor ikke ligegyldigt for Carlsberg, hvilke lande, der kvalificerede sig til EM-slutrunden. Faktisk betragter bryggeriet nederlaget til Sverige som en form for kommerciel sejr for Carlsberg, skriver Jyllands-Posten.

Udover den direkte betaling til sponsoratet planlægger Carlsberg at bruge et tilsvarende beløb på investeringer i især Europa og Asien. Pengene skal bruges til annoncekampagner og andre aktiviteter i supermarkeder og restauranter, fortæller global chef for ølbrands i Carlsberg, Mikkel Pilemand.

»19 af de lande, der har kvalificeret sig, er vores største og vigtigste europæiske markeder. Derfor kan vi for alvor udnytte vores sponsorat, og jeg regner også med, at de markeder i Asien, hvor man følger fodboldkampene, vil kunne aktivere sponsoratet. Vi er især glade for, at Ukraine vandt i går,« siger han og tilføjer:

»Personligt ærgrer det mig virkelig, at Danmark tabte, selv om Sverige nok er det land, vi helst ville vige pladsen for set med kommercielle briller.«

Nogle af de vigtigste markeder for carlsberg er nemlig kvalificeret til EM i fodbold. Udover værtslandet Frankrig og så Sverige, tæller det lande som Rusland, Ukraine, Storbritannien og Schweiz.

Hvad Carlsberg forventer af mersalg vil Mikkel Pilemand ikke fortælle, men ved tidligere slutrunder er salget steget med op til 3 pct.

Hele fodboldsatsningen vil blive tager op til behandling i Carlsbergs topledelse senere i år.