Derfor er Heinekens regnskab dårligt nyt for Carlsberg

Der kommer formentlig stadig til at være grus i det russiske maskineri for Carlsberg, når den danske bryggerikoncern i midten af august kommer med sit regnskab for andet kvartal.

Foto: MARCUS BRANDT. - Med Carlsberg-briller er det altid Vesteuropa samt Central- og Østeuropa, som er de mest interessante regioner at sammenligne med. I Rusland er meldingerne fra Heineken et eller andet sted lige så dårligt, som man kunne have frygtet, siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
Læs mere
Fold sammen

Det vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank over for Ritzau Finans, efter at den hollandske bryggerigigant og Carlsberg-konkurrent Heineken mandag har offentliggjort sit regnskab for årets første seks måneder.

- Med Carlsberg-briller er det altid Vesteuropa samt Central- og Østeuropa, som er de mest interessante regioner at sammenligne med. I Rusland er meldingerne fra Heineken et eller andet sted lige så dårligt, som man kunne have frygtet, siger Morten Imsgard.

- Svært makroøkonomisk klima og stort volumenfald rammer virkelig forretningen hårdt. Heineken melder om tocifrede volumenfald alene i første halvår. Det er også noget af det, vi kommer til at se fra Carlsberg - og sandsynligvis på samme niveau, fordi det russiske marked er så svært, fortsætter analytikeren.

Til gengæld er det positivt, når Heineken fortæller, at man er i stand til at styre sine portefølje og prissætning, så man modvirker mange af disse effekter, vurderer Morten Imsgard.

Det venter han, at Carlsberg kommer til at være fuldt ud i stand til, så mere eller mindre al den volumen, der tabes, hentes ind i stigende priser.

- På den måde er man i sidste ende reelt kun ramt af den svækkede russiske rubel, som til gengæld også gør voldsomt ondt i regnskabet. Det gør det også for Heineken. Den omregningseffekt, der er, er stadig noget, som virkelig tynger tallene i forhold til det niveau, som rublen lå på sidste år, siger analytikeren.

I forhold til Heinekens vesteuropæiske forretning er den lidt mere på linje med det, som man også tidligere har hørt fra bryggerikoncernen AB Inbev, idet sammenligningskvartalet fra sidste år er rigtig svært.

 

- Man har flere markeder, som har været positivt påvirket af VM-slutrunden i fodbold, mens der er markeder, som har haft relativt godt vejr sidste år, siger Morten Imsgard.

- Det har vendt rundt på meget af det. Og specielt det engelske marked har haft det rigtig svært i andet kvartal på grund af det svære sammenligningsgrundlag. Det er noget af det, som Carlsberg heller ikke vil kunne løbe fra, så de kommer til at slås med de svære sammenligninger, som de store konkurrenter også melder om, tilføjer analytikeren.

Desuden nævner Morten Imsgard, at Heineken i årets første seks måneder er bakket omkring 2,4 pct. volumenmæssigt i Vesteuropa, og at der også er udsigt til et volumenfald på nogenlunde samme niveau for Carlsbergs forretning.

Carlsberg præsenterer resultater for andet kvartal 19. august.