Derfor er Facebook populært

Danske forskere har kortlagt nøglen til Facebooks enorme popularitet.

Dustin Moskovitz medstifter af Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kimberly White
To forskere fra IT Universitetet (ITU) og Center for Designforskning har ifølge forskningsportalen Videnskab.dk udviklet en analysemodel, der kan forklare Facebooks succes. Det er især i det visuelle udtryk, som leder tankerne hen på finanssektoren, at nøglen til den enorme popularitet skal findes, viser analysemodellen.

”Vores vurdering er, at det i høj grad skyldes Facebooks visuelle udtryk - dets design og layout er meget diskret i form og farver, og det kan den voksne generation godt lide. Det diskrete udtryk leder tankerne hen på finanssektoren og på bankverdenen, og det signalerer seriøsitet og troværdighed. Samtidigt er systemet ekstremt nemt at bruge - det er meget intuitivt, og det kræver ikke en masse it-erfaring at oprette en profil,” siger Lisbeth Klastrup, lektor fra ITU.

I juli måned 2007 havde Facebook kun 9.000 danske brugere. Siden da er besøgstallet kun gået op. I april i år var tallet vokset til 460.000, og i dag har antallet af danske brugere rundet 700.000.

”Facebook er helt klart blevet et folkeligt fænomen. Antallet af brugere til Facebook i Danmark er den største tilslutning til et internationalt netværk, vi nogensinde har set. Det er det eneste online-fællesskab, der tilsyneladende både appellerer til de unge og gamle. Vi vil helt sikkert komme til at se flere virtuelle netværk i fremtiden, og derfor syntes vi også, at det var interessant at finde ud af, hvordan det er lige netop er lykkedes Facebook at få så stor en brugergruppe,” siger Lisbeth Klastrup.

Facebook blev i slutningen af juli relanceret med nyt design for at gøre siden endnu mere overskuelig og let tilgængelig.