Derfor er det vigtigt for Vestas at være nr. 1

Vestas lykkedes i 2013 med at tilbageerobre førstepladsen på vindmøllemarkedet. Mange fordele ved at være nr 1., siger topchef Anders Runevad.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vestas lykkedes i 2013 med at tilbageerobre den førsteplads på vindmøllemarkedet, der ifølge tre analysehuse blev midlertidigt overtaget af rivalen General Electric i 2012.

Det kommer som en glædelig nyhed til Vestas-ledelsen, der med formand Bert Nordberg og den nyansatte topchef Anders Runevad i spidsen har gjort det til en integreret del af strategien, at Vestas skal tage den største bid af kagen på det globale møllemarked.

Vestas har ellers tidligere brændt fingrene på jagten på vækst, da den store oprustning i anden halvdel af nullerne løb ind i finanskrisen og dens følgevirkninger, hvilket i de seneste år tvang selskabet ud i en gigantisk spareøvelse og et farvel til næsten hver tredje ansat.

Men Anders Runevad ryster ikke på hånden. Nu skal Vestas' førerposition fastholdes, understreger han over for Ritzau Finans i forbindelse med EWEA 2014-konferencen i Barcelona.

- Det er vigtigt, fordi der kommer mange fordele af at være den førende leverandør. Man får stordriftsfordele i alle dele af driften, ikke kun i produktionen, men også i indkøb og inden for service. Der er mange fordele ved at være nr. 1, forklarer Anders Runevad og fortsætter:

- Det er også vigtigt fra et forretningsstandpunkt, at vi bliver inviteret til og får mulighed for at deltage i forskellige udbud.

Men ikke alene skal Vestas fastholde førstepladsen, Aarhus-selskabet skal også vokse hurtigere end markedet, fremgår det af strategien.

- Det er et mål, fordi det er sådan, vi kan måle vores præstation i forhold til markedet. Jeg har meget klart sagt, at førsteprioriteten er profitabel vækst på en overskudsgivende måde. Så ikke bare en blind jagt på markedsandele. Men at vokse hurtigere end markedet tvinger os til at se på, hvor det vokser, hvor det skrumper og hvor det er vigtigt, at vi er til stede. Derfor er det et vigtigt internt målepunkt for, om vi klarer os bedre end konkurrenterne, siger Anders Runevad.

Den største konkurrence kommer lige nu fra blandt andre industrikonglomeraterne General Electric og Siemens, samt kinesiske Goldwind, der takket være et solidt greb om hjemmemarkedet og en gryende ekspansion til nye markeder klatrede til nr. 2 i verden sidste år ifølge tal fra Make Consulting.

Anders Runevad frygter dog ikke for at Vestas, også efter den flerårige spareplan, kan holde rivalerne bag sig.

- Vi har en fordel i og med, at vi er virkelig globale, og med vores onshoreforretning og snart vores offshore-joint venture med Mitsubishi, har vi en bred portefølje. Desuden drager vi fordel af, at vi er 100 pct. dedikeret til vindmøllebranchen - vi har ikke andet at leve for eller leve af. Så vi er 100 pct. afhængig af at skabe succes i vindmøllebranchen og intet andet, det er et af vores aktiver, mener Anders Runevad.

Vestas leverede sidste år møller med en kapacitet på knap 5 gigawatt (GW) til kunderne, hvilket ifølge de foreløbige tal for verdensmarkedet svarer til en markedsandel på omkring 14 pct.