Derfor er der mange, som hader Facebook

Det sociale netværk er landet på listen over de mest forhadte virksomheder i USA.

Foto: NORBERT VON DER GROEBEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I denne uge kom Google med sit nye sociale netværk Google+, der skal udfordre Facebook, og selv om det kan lyde næsten umuligt at slå Facebook med sine 600 millioner brugere, så har Google måske alligevel en chance. For det ser faktisk ud til, at Facebook slet ikke er så elsket, som man skulle tro. Det skriver Comon.dk.

Facebook er nemlig kommet med på listen over de 10 mest forhadte virksomheder i USA. Det fremgår af det såkaldte American Customer Satisfaction Index (ACSI), der bliver gengivet i Business Insider. Facebook ligger som nr. 10, mens konkurrenten MySpace er nr. 9.

Det er ellers mest flyselskaber, teleudbydere og forsyningsselskaber, som er med på listen. Det er typisk brancher, hvor der stadig hersker monopollignende tilstande og hvor konkurrencen derfor ikke er særlig stor. Dermed bliver selskaberne heller ikke presset til at forbedre deres kundeservice.

Man kunne hævde, at det samme gælder for sociale netværk, hvor Facebook jo sidder ganske tungt på markedet.

Men hvad er det så, der gør at Facebook er så forhadt hos de amerikanske forbrugere? Ifølge ACSI er det problemer med databeskyttelse, der har gjort Facebook upopulær. Desuden klager brugerne over de nye Facebook-funktioner og den pludselige lukning af Facebook-applikationer uden varsel.

De samme klager findes også hos MySpace, hvor forbrugerne også brokker sig over en elendig brugerflade.

Det kan måske forekomme forholdsvis banalt når man kigger på de andre selskaber på listen. Her er det typisk skjulte afgifter, flyforsinkelser, dårlig service, strømafbrydelser og vildledning af kunderne, der får forbrugerne op i det røde felt.