Derfor beholder SAS passagerservicen på egne hænder

SAS forhandler om at sælge store dele af sin SAS Ground Handling (SGH) til det svenske selskab Aviator. Noget overraskende vil SAS dog beholde dele af sin passagerservice, og det er en hel bevidst strategi, fortæller direktøren for SGH.

Foto: Nikolai Linares. Passagerer, der rejser med SAS, vil stadigvæk møde medarbejdere i flyselskabets uniform i Oslo, Stockholm og København.
Læs mere
Fold sammen

Gør, det du er bedst til, lød sloganet i den berømte Danske Bank-reklame, og det kunne godt være med det for øje, at SAS noget overraskende har valgt at beholde dele af SAS Ground Handling (SGH) i København, Stockholm og Oslo på egne hænder.

For mens det meste af datterselskabet og de 5.000 ansatte ventes at overgå til svenske Aviator, så kunne luftfartssitet check-in.dk torsdag morgen oplyse, at SAS beholder den del af forretningen, der er kendt som landside-funktioner.

Lidt begrebsafklaring først: Når man snakker om handling-personale inden for luftfart, taler man typisk om to grupper: Den gruppe, der hedder landside og den gruppe, der hedder airside.

Landside er det personale, der tager imod i gaten, i loungen og ved check-in disken, og som du klager din nød til, når dit fly er forsinket, eller du ikke kan få lov til at opgradere din economy-billet til en business-class kort før afgang.

Og så er der airside-personalet. Her er der tale om den gruppe, du dårligt lægger mærke til. Det er dem, der fylder brændstof på flyet, håndterer din bagage og øvelsen med at læsse og tømme flyet for samme.

Aftalen med Aviator indebærer, at SAS afgiver alle handling-aktiviteter - altså både airside og landside i lufthavnene Malmø-Sturup og Gøteborg-Landvetter, mens man holder fast i landside-operationerne i de hovedstæder i Norge, Sverige og Danmark.

Ifølge Hans Henrik Spangenberg, adm. direktør hos SGH, så er det en bevidst strategi for SAS.

»Undervejs i salgsprocessen gik SAS ind og konkluderede, at vi har et behov for at gøre vores passagerservice endnu bedre, når der sker uregelmæssigheder. Vi har en rigtig god service i dag, men vi vil gerne gøre det endnu bedre og differentiere os endnu mere fra vores konkurrenter på det her område,« siger Hans Henrik Spangenberg og tilføjer:

»Og det tror vi bedst, vi kan gøre med vores egne medarbejdere«.

I det ligger der nok også en erkendelse af, at SAS har stadig sværere ved at konkurrere med lavpriskonkurrenterne på billetprisen. Tilbage står muligheden derimod for at sikre, at passagerne får en så behagelig og uproblematisk oplevelse med det skandinaviske flyselskab som muligt.

Ifølge Hans Henrik Spangenberg skal beslutningen også ses i lyset af den digitalisering og automatisering, SAS har gennemgået, og som betyder, at langt de fleste passagerer efterhånden gennemfører deres rejser med begrænset kontakt med SAS-medarbejdere undervejs.

»Men når uheldet så er ude, så ønsker vi at være der og gøre så meget for vores kunder som muligt,« siger Hans Henrik Spangenberg.

Salget af SGH har været undervejs længe, siden datterselskabet i 2012 først blev præsenteret som et muligt salgsemne i forbindelse med den genopretningsplan, SAS udarbejdede samme år.