Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hvornår kan vi forvente, at en ny topchef i Grundfos er på plads?
»Vi arbejder intensivt med rekrutteringen sammen med firmaet Spencer Stuart. Der er mange interesserede og kvalificerede kandidater, både internt og eksternt, i Danmark og uden for landets grænser. Jeg venter, at en ny CEO er på plads senest til sommer.«
Kan processen ende uden resultat eller med en intern løsning?
»Jeg kan vanskeligt forestille mig, at der ikke kommer en god løsning med det felt af kandidater, vi er blevet præsenteret for.«
Hvem fra Grundfos deltager i rekrutteringsprocessen?
»Jeg er som formand for bestyrelsen den rekrutterende. Desuden medvirker min næstformand Bo Risberg (adm. direktør for Hilti Group, red.) og Niels Due Jensen fra fonden.«
Grundfos står også uden en CFO - kommer der en ny CFO samtidig?
»Vi har også en proces omkring en CFO i gang. Her er vi lidt længere fremme end med den nye CEO.«
Får den nye CEO ikke indflydelse på, hvem der bliver CFO?
»Det ville være det ideelle, men det er ikke sikkert, vi kan nå det. Vi har stået uden CFO, siden Heine Dalsgaard forlod os for syv måneder siden. Det er lang tid.«
Hvilken profil som CEO går Grundfos efter?
»Det skal være en person, der har erfaring med at lede en stor kompleks, global virksomhed. Han skal desuden have evnen til at styrke den position, vi har på markedet, som verdens førende pumpeproducent.«
Hvordan bliver resultatet for 2013?
»Det offentliggøres den 6. marts. 2013 har ikke været nem for nogen i vores branche. Men Grundfos præsterer vækst dette til trods. Dog har vi ikke leveret den vækst, vi havde planlagt.«
I din og Niels Dues taler ved julearrangementet sagde I, at Grundfos har behov for et gearskifte. Hvad mener I med det?
»Jeg tror, det er klogt hele tiden at kigge sig over skulderen og følge med i, hvad der sker i markedet. Vi oplever bl.a. en forstærket konkurrence fra kinesiske producenter, som er blevet bedre til at fremstille energieffektive pumper. Selv skal vi være bedre til at føre produkter hurtigere på markedet, og vi skal også være endnu bedre til at levere løsninger, hvor vores komponenter indgår.«
Grundfos har traditionelt satset på egen produktudvikling og organisk vækst. Skal selskabet fremover drives lidt mere kapitalfondsagtigt – f.eks. ved at outsource mere og gøre selskabet mere agilt?
»Vi har sat en strategiproces i gang. I første runde kortlægger vi markederne og udviklingen. Siden skal vi sammen med den nye CEO udforme den endelige strategi. Her skal vi også tage stilling til, hvad vi selv skal gøre, og hvad vi kan outsource. Vi har historisk satset på at gøre meget selv, og det har vi haft gode resultater med. Men vi skal også fordomsfrit kunne vurdere, hvor andre måske kan bidrage. Vi vil fortsat vokse organisk, men også købe op, hvis der findes virksomheder, som har teknologier, der supplerer vores egne produktområder. Vi kan også få brug for nye partnere.«
Skal der satses stærkere på f. eks. bygningsområdet?
»Det er her, vi har vores stærkeste position internationalt, og den skal fortsat udbygges. Desuden skal vi være stærkere på vandmanagement og vandløsninger, hvor vi allerede er godt i gang. Det industrielle marked, hvor vi ikke størst, er også vigtigt. Men der vil formentlig være markeder, som vi lader andre om.«
En del kunder bemærker, at Grundfos har svært ved skiftet fra komponentleverandør til løsningsleverandør. Er det et problem?
»Det er rigtigt, at vi især er kendt for at være en effektiv pumpeproducent med stærke produkter. Vi er også i gang med løsninger, men her kan vi givetvis blive endnu bedre. Det bliver et fokusområde for den nye CEO.«
Hidtil har en komite med bl.a. Niels Due Jensen haft en betydelig indflydelse på produktudviklingen. Skal forskning og udviklingsudgifterne styres mere bundlinjeorienteret fremover?
»Emnet er vigtigt. Vi har på det seneste lanceret en række nye meget energieffektive pumper, som markedet har taget godt imod. Det viser, at vi har styr på produktudviklingen. Men det er selvsagt vigtigt, at forskning og udvikling styres effektivt, når vi bruger så mange penge på produktudvikling, som vi gør.«