»Der kan være et par chefredaktører, der bæver«

Per Mikael Jensen har netop annonceret sin afgang som topchef hos mediekoncernen Metro. Det gør nok et par chefredaktører lidt nervøse, vurderer iagttager af mediebranchen.

Den øverste chef for aviskoncernen Metro International, danske Per Mikael Jensen, forlader sit job efter seks år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Indtil videre er Per Mikael Jensen en af de få danskere, der for alvor har slået sit navn fast i den internationale mediebranche.

Derfor er der nok flere mediehuse, der vil byde sig til, efter dagens udmelding om, at Per Mikael Jensen har afleveret sin opsigelse til den svenske mediekoncern Metro, efter seks år som topchef. Det vurderer uddannelseschef hos Danmarks Medie - og Journalisthøjskole, Henrik W. Jørgensen.

»Jeg synes ikke lige, at der er nogle oplagte ledige poster. Men der kan da godt sidde nogle chefredaktører rundt omkring i den danske medieverden, som bæver lidt,« siger han og fortsætter:

»Han er den eneste danske topchef i den internationale medieverden. Så på den måde tror jeg, at Per Mikael passer ind mange steder, hvis han i øvrigt selv synes, at det er interessant at være i Danmark,« siger Henrik W. Jørgensen.

Han lufter også muligheden for, at Per Mikael Jensen kan få en tungere post hos én af de større skandinaviske mediehuse som Egmont, Aller eller Schibsted.

»Jeg tror da, at han er et velanskrevet papir. Han har formået at lave resultater. Man kan mene om ham, hvad man vil, i forhold til hvordan det gik med TV2. Men hos Metro har han været med til at skabe en god udvikling,« siger Henrik W. Jørgensen.

At Per Mikael Jensen vælger at sige farvel nu er ifølge dagens pressemeddelelse fra Metro ganske udramatisk og handler om at topchefen har valgt at gå andre veje i forbindelse med et strategiskifte, hvor koncernen vil fokusere mere på vækst i Latinamerika. En fornuftigt beslutning, vurderer Henrik W. Jørgensen.

»Det er vel ud fra den betragtning, at det er der, der er muligheder. Der er dele af Asien og Latinamerika, hvor man kan øjne en mulighed for vækst indenfor den trykte presse, hvorimod det synes at være udelukket i Europa for tiden. Så strategisk går man den vej, fordi man tror, at man kan få flere kopier hældt ud af døren hver dag på den måde « siger han.

Den nye topchef hos Metro bliver også en dansker, nemlig Anders Kronborg, der både har en fortid hos TV2 og Berlingske. Han har en noget mere tung regnskabsmæssig profil end sin forgænger og sidder nu i en stilling som driftsdirektør hos investeringsselskabet bag Metro, Kinnevik.

»Det giver meget god mening. Det er vigtigt i disse tider, at man har personer, der kan køre en benhård forretning. Indtægtsmulighederne i medieverdenen er noget mere begrænsede i dag, end de var for 5-10 år siden. Der skal holdes styr på finanserne,« siger Henrik W. Jørgensen.