»Der er mere fokus på økonomiens end ordets magt. Jeg er ikke sikker på, at det er en fornuftig udvikling«

Anders Krab-Johansen, adm. direktør i Berlingske Media og nummer 61 i magtanalysen

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen. (ARKIV)
Læs mere
Fold sammen

Anders Krab-Johansen bemærker også det bizarre ved et interview om mediernes udfordringer i årets magtanalyse. Han er nemlig selv gået frem.

Som den eneste i årets opgørelse, har han taget hop op ad listen fra 67 til årets placering som nummer 61. Til det uoriginale spørgsmål om, hvordan det føles, lyder svaret, at han er glad for sit nye arbejde.

»Det viser jo, at man nok tænker, at der er mere magt i at sidde som direktør for Berlingske Media end »kun« at sidde for Børsen,« siger han.

Ifølge mediechefen, befinder vi os »i en meget mærkelig tid for pressen«. Mængden af informationskanaler og formater bliver stadigt større, alt imens pressens klassiske rolle reduceres.

»Samtidig er publicisterne blevet mere vigtige efter fake news,« siger Anders Krab-Johansen og uddyber:

»Det nye er, at os med den økonomiske råderet bliver på de samme pladser eller stiger, alt imens de redaktionelle daler. På den måde er der mere fokus på økonomiens end ordets magt. Jeg er ikke sikker på, at det er en fornuftig udvikling.«

Fortællingen om Anders Krab-Johansen virker på mange måder som en tur mod toppen i overhalingsbanen. En hastig opremsning indebærer en mastergrad fra Columbia University, en kandidat fra Københavns Universitet, tre år som korrespondent i Bruxelles, tre redaktørstillinger, over et halvt årti i spidsen for Dagbladet Børsen, inden den grønlandskfødte koncernchef sætter sig stolen hos Berlingske Media i fjor. Han er i dag 51 år.

Han pointerer, at selvom der stadig er lettere adgang til den offentlige debat med et medie i ryggen, foregår den den meningsudvekslinger stadig under nye vilkår.

»Situationen har ændret sig. Og selvom man er chefredaktør, er det nu i en tid, hvor folk på Twitter og Facebook også kan råbe højt i debatten.«

Hvilke udfordringer ser magtanalysens mediechefer?

Klik på mediecheferne og få deres syn på branchen.

Læs mere om årets magtanalyse her