Der er gået orm i æblet

Højglansen er gået af Apple, der af mange betragtes som et stilikon og en fornyer på mange teknologifronter. Sagerne synes at regne ned over giganten, hvis markedsværdi er større end Microsofts.

Apple-butikker kritiseres for at have henvist kunder til selv at kontakte Apple-koncernen for at få repareret grej fra Apple. Nordiske forbrugerombudsmænd er desuden utilfredse med Apples garantiordning. Fold sammen
Læs mere

Glasset på den amerikanske IT-producent Apples nyeste telefonmodel, iPhone 4, er skiftet ud med en stærkere variant for at undgå de mange knusninger, der har fyldt ordrebøgerne på mange iværksætteres reparationsværksteder. I stedet virker antennen så bare ikke, når man holder telefonen i venstre hånd.

Sådan bliver Apples image mere og mere skrammet, og det er langtfra slut endnu. I sidste uge blev Apples globale distributionschef anholdt for korruption efter angiveligt at have solgt hemmelige detaljer om Apples produkter til seks asiatiske leverandører. Og senest har forbrugerombudsmand Henrik Øe kaldt Apples etårige garanti på iPhone 4 for direkte vildledende. I Danmark er der nemlig to års reklamationsret.

Læs også: Apples danske garanti er lige til skraldespanden

Apple har ellers i mange år redet på en bølge af positiv omtale og ros for sit design af computere, musikafspillere og senest sin mobiltelefon - et design, som har fået konkurrenterne til at vågne op og for alvor tænke nyt.

Gnaver indefra

Men sagerne, som Apple er involveret i, bliver flere og flere, og nu kommer de også indefra. Apple fyrede for to uger siden manden, der havde ansvaret for hardwaren i iPhone 4, efter massiv og massivt dårlig presseomtale af de store antenneproblemer. Telefonen er konstrueret, så antennen sidder i rammen, men når man holder telefonen med venstre hånd, spærrer man for signalet og kan derfor hverken ringe eller gå på nettet.

Kort efter lanceringen kom det frem, at iPhone blev samlet i Kina under horrible arbejdsforhold, som havde ført til ti selvmord. Det skete også for andre store telefonmodeller fra andre selskaber, men interessen for iPhone betød, at al fokus lå på Apple.

Læs også: Apple-chef sigtet for korruption

Dertil kom Apples meget aggressive fremfærd over for IT-nyhedstjenesten Gizmodo, der var kommet i besiddelse af en prototype på den nye iPhone 4. Gizmodo havde med prototypen en vaskeægte sensationshistorie, der gik verden rundt - hvilket desværre også efterfølgende gjaldt Apples bestræbelser på at få telefonen tilbage. Siden fik Gizmodo som et af de få store teknologinetsteder ikke tilbudt en testversion af telefonen, da den endelige model faktisk blev lanceret.

Umulig at kontakte

Forbrugerombudsmændene i de nordiske lande har gentagne gange haft Apple i vridemaskinen. Flere gange skyldtes det, at Apple tror, at man kan slippe af sted med kortere garantier, end loven foreskriver. Senest samles interessen om Apples evne til at låse sine brugere inde i Apple-verdenen. Køb af musik via Apples iTunes-netbutik er et eksempel. Netbutikken spiller tæt sammen med computerprogrammet af samme navn, som igen spiller tæt sammen med iPod-musikafspillerne, iPad og iPhone - og gør det til en kamp for musikkøberen at få frigjort musikken, så den kan aflyttes hvor som helst og ikke kun på Apple-udstyr.

Derudover har der tidligere været problemer med at få defekt Apple-grej repareret, fordi butikker har henvist forbrugerne til selv at kontakte Apple via nettet. Det på trods af at det er butikkerne, der skal tage imod produkter, de selv har solgt.

I søgelyset

Apple er - som Google - også berygtet for, at selskabet er nærmest umuligt at komme i kontakt med. Men Apple-chef Steve Jobs har ved enkelte lejligheder selv svaret på mails om selskabets produkter, om end flere af disse mails, hvis de da ellers er ægte, er skrevet med en distinkt arrogance og irritation.

Læs også: Kun Apple-fans køber iPad

EU har nu ifølge flere amerikanske medier sluttet sig til de amerikanske konkurrencemyndigheders efterforskning af Apple for monopolisering. Efterforskningen drejer sig om, at Apple har forbudt udviklere af programmer til iPhone-telefonen og iPad-tavle-PCen at bruge andre værktøjer end Apples egne. Det udelukker for eksempel brug af konkurrenten Adobes animations- og videoværktøj Flash, som Apple hævder er så smaskfyldt med programmeringsfejl, at det i praksis er ubrugeligt. Det går ud over de mange annoncer og videofilm på nettet, der ofte er programmeret i Flash. Ligeledes må ingen programmer, der skal køre på iPhone eller iPad, vise annoncer fra Googles annoncetjeneste AdMob, men kun fra Apples egen, iAd.

Apple hævder, at det sker for at bevare en høj kvalitet i programmerne og undgå problemer.