Der er flere penge i ældre kunder

Gruppen af købestærke danskere over 65 år vokser markant de kommende år, men det har mange virksomheder endnu ikke fattet, lyder det fra trendforsker.

Foto: Martin Ballund. står i kø.
Læs mere
Fold sammen

Lyt til de ældre. De bliver mange penge værd.

Sådan lyder opfordringen til danske virksomheder fra Poul Erik Jakobsen, trendforsker og direktør i PEJ-gruppen. Han undrer sig over, at ældre kunder bliver ignoreret, når de allerede er milliarder af kroner værd og bliver en ren guldgrube i fremtiden.»De ældre har flest penge, men samtidig er det den gruppe, som virksomhederne er dårligst til at forstå og tilpasse sig,« siger Poul Erik Jakobsen, der har analyseret danskernes forbrugsmønstre i mere end 30 år.Gruppen af ældre danskere bliver større og større de næste 30 år. Allerede fra 2001 til 2011 voksede antallet af danskere over 65 år med 142.000 personer, og deres andel af befolkningen steg fra 14,8 til 16,8 procent. Men det stopper ikke her. Andelen af danskere over 65 år forventes at stige til 25 procent i 2042, lyder det i en prognose fra Danmarks Statistik.De ældste danskere har traditionelt brugt markant færre kroner på sig selv end de yngre, men forskellen mellem yngres og ældres forbrug er blevet mindre og mindre, konkluderer Danmarks Statistik. Alligevel er det stadig oftest unge mennesker, som står for produktdesign, markedsføring og salg, lyder kritikken fra Poul Erik Jakobsen.»Der sidder måske en 28-årig produktdesigner, en 29-årig ADer og en 30-årig produktionschef og skal udvikle produkter til en 65-årig, men det er de ikke særligt gode til. De har ikke nogen forståelse for, hvordan han lever sit liv, for de har aldrig selv prøvet noget lignende,« siger han og opfordrer virksomheder til at sadle om i lyset af, at de ældre kunder bliver stadig mere købestærke.»Når en ung tyggegummityggende ekspedient står ovre i hjørnet af en tøjbutik og ikke værdiger én et blik, så undrer man sig som 61-årig over, at butikken ikke gør noget mere for at afspejle deres kunder,« siger Poul Erik Jakobsen.»Min pointe gælder mange brancher. Inden for dagligvarehandel, mode, design, interiør, underholdningsbranchen og på restauranter bør man tænke over, hvordan man bedre kan forstå og opfylde de ældres behov,« siger han.

Flere rejser og oplevelser

Hos flere virksomheder er der enighed om, at væksten i fremtiden skal hentes hos de ældre.

»Ja, de ældre fylder stadig mere hos os, og trenden vil fortsætte de kommende år,« siger Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør i Tivoli i København.Der er i de senere år kommet flere tiltag i forlystelseshaven, som de ældre har taget godt imod, men Dorthe Weinkouff Barsøe advarer mod at tilpasse sig for meget efter, hvad man tror, de ældre vil have.»Jeg er stærk modstander af, at man ser den ældre målgruppe som en flok gamle mennesker, der kun vil høre Johnny Reimar. Vi taler om en gruppe med stigende købekraft og meget forskellig smag,« siger hun.Hos Bravo Tours konstaterer topchef Peder Hornshøj også, at andelen af ældre kunder vokser. Det får ham dog ikke til at øge antallet af ældre guider.»Tager man til Mallorca, så tror jeg, at mange er tilfredse med, at hotelguiden er ung. Men taler vi rundrejser, hvor der skal formidles kultur, giver det mening at have en guide med mere viden og livserfaring,« siger Peder Hornshøj.For at imødekomme de ældre kunders behov drejer Bravo Tours i disse år på flere knapper.»Vi kan justere ret meget på indholdet af selv simple charterrejser. I stedet for bare at sælge Mallorca på sol og strand, har vi nu mad- og vintemaer, og vi arrangerer besøg på lokale vingårde og middage efter lokale forhold. Det er populært blandt de ældre målgrupper,« siger han.I restauranternes brancheorganisation Horesta vurderer direktør Katia Østergaard, at det vil være en dårlig idé for restauranter at målrette sig de aldrende, købestærke kunder:»Jeg tror ikke, at det vil være smart at målrette restauranterne til ældre danskere. For selv om man er fyldt 60 år, føler man sig ikke nødvendigvis som en ældre og har ikke noget særligt behov for at blive sat i bås med folk på sin egen alder.«