Der dukker hele tiden nye konkurrenter op

Henk Van Houten, Philips direktør for Forskning og Udvikling, har arbejdet i koncernen i 30 år. De sidste ti i direktionen. Han har været en nøglespiller i koncernens omstilling fra forbrugerelektronik til velfærdsteknologi og sundhedspleje..

Henk Van Houten, Philips direktør for Forskning og Udvikling, har arbejdet i koncernen i 30 år. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske har mødt ham i koncernens researchafdeling i Eindhoven.

Hvor har omstillingen været mest gennemgribende?

En af de største forandringer er sket i vores måde at udvikle på. Før sad vi i vore egne laboratorier. Nu udvikler vi sammen med kunder og leverandører. Vore udviklere og forskere sidder ude på hospitalerne – ikke i store kontorer i Philips. Vi udvikler det kunden har behov for, ikke det vi tror han kan bruge. Det har været en stor og krævede proces nå så langt.

Hvilke konkurrenter udfordrer Philips mest?

Det skifter konstant. Der er store klassiske konkurrenter som Siemens og Generel Electric. Man vi skal i ligeså høj grad holde øje med, hvad f. eks. Apple og Google laver. Koreanske Samsung har også en ambitiøs dagorden indenfor velfærdsteknologi. Nye kinesiske konkurrenter dukker hele tiden op.

Hvis Philips har en konkurrencefordel, hvad består den så bestå i?

Vi har været indenfor hospitalsudstyr i mange år – helt tilbage fra vi begyndte med røntgen før 2. verdenskrig. Vi har en lang erfaring med det kliniske miljø og med at samarbejde med læger og behandlere. Samtidig har vi i årevis haft forbrugerne og forbrugerprodukter som vores hovedområde. Den kombination er der ikke så mange af vore konkurrenter, der kan matche. Desuden er vi store. Når vi satser på et bestemt område, kan vi sætte mange ressourcer ind.