Den ultimative SoMe-måling?

Der findes alt for mange målemetoder på de sociale medier. »Det er grundlæggende problematisk, at de bureauer, der leverer social kommunikation og content til annoncørerne, selv måler værdien af deres indsats,« siger Chr. Bévort.

Der findes alt for mange målemetoder på de sociale medier. »Det er grundlæggende problematisk, at de bureauer, der leverer social kommunikation og content til annoncørerne, selv måler værdien af deres indsats,« siger Chr. Bévort. Fold sammen
Læs mere

Den danske medie- og bureau-branche har i årevis drøftet, hvilke målemetoder er bedst, når effekten af kommerciel kommunikation måles, skriver Markedsføring.dk

»CMO’erne har vænnet sig til at tænke i TRP’er, og på aviser har man læsertal, fordi det er så let og indarbejdet. Desværre eksisterer de samme entydige måleparametre ikke til  sociale medier,« siger Christian Bévort, bestyrelsesformand og hovedaktionær i softwarevirksomheden Zenbu Social.

Det drejer sig vel om at måle effekt, og de målinger er ”neutrale”?

»Desværre er de tilgængelige målinger ikke neutrale. Hvert eneste mediabureau og de fleste digitale bureauer har egne målemetoder, som de sværger til. Vi har for mange valutaer, kan du sige. Og når der er så mange kokke i markedet, skal resultatet blive mindre hensigtsmæssigt.«

»Det er grundlæggende problematisk, at de bureauer der leverer social kommunikation og content til annoncørerne, selv måler værdien af deres indsats. Vi skal finde frem til målemetoder på de sociale medier, der er operationelle for CMO’erne, og som svarer på de spørgsmål, de har til investeringerne.«

Og det svar har du og Zenbu?

»Vi har nogle bud i det mindste. Vi betragter os som neutrale kuratorer, fordi vi ikke udvikler og lever af det, vi efterfølgende måler ”neutralt” på.«

Det må uddybes.

»Inspireret af Steve Jobs’ kongstanke om at gøre produktet enkelt og intuitivt, koger Zenbu marketing-præstation for et brand ned til blot tre KPI’er, som dækker økonomi, kreativitet og målgruppe. Målet er naturligvis at score højt på alle tre parametre.«

»Fx nytter godt indhold jo ikke noget, hvis det har ramt de forkerte mennesker. Ligesom det er skidt, hvis man har investeret for meget i produktion i forhold til paid media distribution,« uddyber Christian Green, direktør i Zenbu. Han har i øvrigt en fortid hos SoMe specialisterne Patchwork Group.

Hvem bruger jeres værktøjer?

»Vi har været i markedet med første version i godt et år, og mere end 60 brands har anvendt værktøjet. Det er virksomheder som BMW, Arla Foods, Dansk Supermarked, Bosch, Fiat Group og PepsiCo,« siger Christian Bévort til Markedsføring.dk.

»Nu er vi ude med det foreløbigt endelige værktøj, der gør det enkelt at navigere i junglen af forvirrende måleparatmetre på sociale medier, og etablere nogle få klare KPI’er, som annoncører kan forstå,« slutter Bévort.

Rosendahl er tilfreds

En af de danske virksomheder, der har taget Zenbu i brug, er Rosendahl Design Group, som, udover Rosendahl, bl.a. har Holmegaard, Bjørn Wiinblad, Global Knive og Arne Jacobsen i stalden.

»Med Zenbu kan vi, med nogle få værdifulde KPIer, knytte vores indsats på sociale medier til forretningen og synliggøre, hvad det er indsatsen egentligt flytter. Samtidig gør Zenbu det muligt for os at vurdere kvaliteten af vores indhold og derigennem optimere indsatsen,« siger Tina Korshøj Winsløw, der Media Manager hos Rosendahl Design Group.

Vi har altså fået et redskab, som tilfredsstiller både topledelsen i organisationen, og dermed kvalificerer indsatsen, og som samtidigt bidrager til evaluering, justering og udvikling af det praktiske arbejde.

Vil man vurdere, om de har ret, kan man få en Free Trial med sit brand her.