Den tredje dimension rykker ind i stuen

Ikke blot TV-apparatet, men også videokameraet, fotoapparatet og Blu-ray-afspilleren skal nu for alvor vise 3D, og producenterne forsøger at overgå hinanden på Europas største forbrugerelektronikmesse i Berlin.

De besøgende til IFA-messen har rig mulighed for at lege med det nye medie. Fold sammen
Læs mere
Foto: WOLFGANG KUMM
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: HD var i går. Nu er det 3D. Og det slutter ikke her.

Den tredje dimension er i højsædet på Europas største messe for forbrugerelektronik, IFA i Berlin, der holdes for 50. gang. På et areal på 134.000 kvadratmeter fremvises alt det nyeste nye fra elektronikkens verden, og sidste år blev der underskrevet kontrakter for 3,2 milliarder euro i de seks dage, messen varer.

3D er ikke nyt. Vi er blot nået til næste runde, hvor alt udstyret er der, om end ikke nødvendigvis til betalelige priser. Det helt store spørgsmål er, om forbrugerne er klar til det så kort tid efter, at de fik HD-fjernsyn med højkvalitetsbillede og -lyd.


Stadig er 3D-fjernsynene dyre, man er nødt til at have særlige briller på (samt investere – dyrt – i ekstra sæt til hele familien), og så er hovedproblemet, at der ikke er ret meget at se i 3D. Hvis man vil se nogle af de få 3D-film, der findes, kræver det desuden en særlig Blu-ray-3D-afspiller, som også vil kunne ses på budgettet. Almindelige TV-programmer bliver ikke i nær fremtid produceret tredimensionelt; det er simpelthen for dyrt. Til gengæld kan mange apparater omdanne et normalt TV-signal til kunstig 3D, så man alligevel får fornemmelsen af, at folk og ting kravler ud af skærmen.

3D breder sig

3D-funktionen breder sig til de øvrige apparater. Panasonic er klar med det første hjemmevideokamera med en løs 3D-linse, og Sony vil til foråret sælge sin første 3D-bærbare i Vaio-serien. Oveni kommer 3D-projektorer, 3D-fotoapparater, Blu-ray-3D-optagere m.m., der skal sikre den tredje dimension overalt.

Til dato er der i hele Europa solgt omkring 18.000 3D-TV-apparater.

»Men det vil tage lang tid at få indhold til 3D-TV. Internet-TV vil gå meget hurtigere og ændre hele måden at se TV på. TVet får igen en helt central betydning,« siger Lena Hjort, nordisk markedsdirektør for elektronikgiganten LG.


Fjernsynet udvides nemlig med en række nettjenester, som aktiveres ved et klik på en ikon ligesom på mobiltelefonen. TV-producenterne indgår aftaler med store eller vigtige netsteder som Facebook, YouTube og TV-stationer og giver pludselig adgang til en fjerde dimension, hvilket truer det greb, som de traditionelle TV-leverandører har om, hvad vi kan se på skærmen.

»Vor udfordring er, at PC-verdenen flytter ind på TVet. Det er vi ikke verdensmestre til, men det vil vi blive, tro mig!« siger Niels Breining, direktør for TDCs kabel-TV-selskab, YouSee.

Økologien regerer

Økologien og den grønne linie er stadig helt i front. Samtlige producenter gør stort opmærksom på, hvor energi- og miljøvenlige deres produkter er blevet. Hollandske Philips’ nye fladskærm, Econova LCD TV, er direkte fremstillet af 60 procent genbrugsmaterialer, og fjernbetjeningen kører på solceller.

Og så skal alt være trykfølsomt. Sony, der har en solid markedsandel på læseudstyr til e-bøger, har taget konsekvensen af, at alle intuitivt – og forgæves – trykkede på skærmen, og har gjort sin nye serie af Sony Reader fingerbetjent.

Alt udstyr skal helst kunne kobles trådløst sammen, nu hvor mange har trådløst net hjemme. Spørgsmålet er dog, om de mange umiddelbart smarte trådløse funktioner overhovedet er noget, som folk har brug i virkeligheden - og om de gider at bruge tid på at få dem koblet sammen.


Samsung har som den første af de store sit svar på Apples armholdte tavle-PC, iPad, klar. Galaxy Tabs skærm på kun syv tommer kan ligge i inderlommen eller dametasken, og der er både kamera, telefon, trådløs forbindelse samt Google Android som styresystem på den. Hurtig er den dog ikke, og for prisen på omkring 7.000 kroner kan man næsten købe to iPad-computere for. (Læs anmeldelsen på Business.dk.) Stadig erstatter den ikke PCen, men supplerer den, nu for alvor på farten.

De ultrabærbare og prisbillige mini-PCer er dog langtfra en saga blott. Alle de store fortsætter med at udvikle design og især batteritiden på de praktiske bærbare, som ikke har indhold i Porsche-klassen, men kan præcis, hvad man har brug for på farten, i en praktisk størrelse.

Og, nej, faktisk er de – endnu – ikke i 3D...