Den tredje dimension i femte gear

Optimismen er vendt tilbage til elektronikverdenen. Giganterne lægger al deres magt og vælde i at gøre 2011 til et tredimensionelt år, samtidig med at de ihærdigt prøver at levere en ægte »iPad-dræber«. Tag med til verdens største messe for forbrugerelektronik.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LAS VEGAS: De vil ikke give op. Det skal være i 3D. Salgstallene skuffer, der er ingen film på markedet, folk finder det tåbeligt at skulle rende rundt med briller, der får én til at ligne »nåsåeren« Benny fra »The Julekalender«, man får hovedpine, nogen kan slet ikke se det, og det koster en bondegård at være med.

Alligevel er der kun skruet op for 3D-blusset på dette års udgave af verdens største forbrugerelektronikmesse, hvor alle de store kappes om at gøre den flade verden på skærmene tredimensionel.

»I år vil TV blive omdefineret,« lyder den japanske elektronikgigant Sonys motto i en omfattende reklamekampagne. Og Sonys topchef, den tidligere britiske TV-stjerne Sir Howard Stringer, kalder 2011 »et år, hvor 3D bliver personligt, for 3D er meget mere end et science fiction-påfund – 3D afspejler virkeligheden, for vi ser jo ikke verden i 2D, men i 3D.«

Flere, nye og større fladskærme med 3D-billedvisning (også kunstigt producerede 3D-billeder af normale film og TV-udsendelser), 3D på bærbare computere, nye 3D-videokameraer med to linser i stedet for en... Alt skal have dybden med.

Indhold mangler

Selv om de store taler, tøver folk med at købe 3D-TV, for der er meget lidt at bruge dem til. Forskellige analysefirmaer anslår, at der på verdensplan i 2010 blev solgt op mod fire millioner 3D-TV.

»Indhold med 3D er ganske begrænset i øjeblikket. Derudover er der udfordringer med standardiseringen. Faktisk er det den største udfordring, og så er briller stadig nødvendige. Oveni hører skærm og aktive briller i 700-800-kronersklassen sammen, så man stadig ikke kan tage brillerne i lommen og gå ind til naboen,« siger Gert Svendsen, teknisk chef hos Canal Digital Danmark, som gerne vil levere 3D-TV-kanaler, når de kommer.

Kun omkring 40 film blev i 2010 sendt ud i 3D, og godt halvdelen kunne kun købes sammen med en Blu-ray-afspiller. For selv om fjernsynet kan vise 3D, kræver det, at også Blu-ray-afspilleren kan det.

»3D-filmen über alles, »Avatar«, kan stadig ikke købes i 3D. Det er latterligt og et udtryk for, at Hollywood sidder og styrer markedet. Til gengæld forventes 400 3D-spil i 2011. Der er ingen tvivl om, at spilindustrien vil drive indholdet frem. I spil oplever man de mest ekstreme 3D-effekter, hvor sports-TV mest giver dybdefornemmelse, mens film optaget rigtigt i 3D både har dybden og effekten, hvor skærmbilledet kommer ud i stuen,« siger Gert Svendsen.

Bryllup på skærmen

»The smarter life« (Det smartere liv) kalder Samsung det, at alt elektronisk udstyr skal kunne kobles sammen og kommunikere trådløst hinanden og med fjernsynet, som selv går på internet – endnu dog kun for at vise udvalgte netsteder tilpasset skærmen. Alt andet fra nettet ser fortsat ikke ret godt ud på den store skærm.

»Det næste store er brylluppet mellem internet og TV, leveret hvor forbrugerne ønsker det,« siger Sony-topchef Howard Stringer. 65 millioner fladskærme i verden vil i 2011 kunne kobles på nettet.

»Man skal vænne sig til, at TV-apparater ikke længere holder i ti år,« siger Freddie Fjeldsted, salgs- og vicedirektør i Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, om de stedse flere tiltag for at gøre TV-skærmen til hjemmets midtpunkt.

På jagt efter iPad-dræber

Går man kold i fladskærme, kan man kaste sig ud i et orgie af tavlecomputere. Den bølge, som Apple startede i april 2010 med sin iPad, har udviklet sig til en tsunami. Flere end 100 forskellige tavle-PCer i størrelser fra syv til 10,1 tommer (sidstnævnte svarer til en mini-PC) er skyllet ind over messen.

Alle skal være med, hvilket også afspejles i kvaliteten. Billige, kinesiske mærker – nogle sågar med 3D-visning uden briller, hvis man står musestille og ikke drejer hovedet det mindste – eller modeller, der er dyrere end iPad – alt er her.

Amerikanske Motorolas 10,1 tommer store XOOM nævnes af mange fagfolk som en mulig »iPad-killer«, altså noget, der kan overgå det godt sælgende Apple-apparat. XOOM vil komme med Googles endnu ikke færdige Android 3.0-styresystem, som spås virkelig at ville få markedet til at rykke sig, fordi det er beregnet til at gøre tavle-PCer til »rigtige« computere. Motorola er klar med XOOM i USA om et par måneder, men siger intet om et muligt Europa-salg.

Hewlett-Packard (HP) ventes at annoncere sin ventede tavle-PC med det nye styresystem WebOS i februar på verdens største mobilmesse i Barcelona. Digitale bøger, e-bøger, er også stadig i høj kurs. Trods tavle-PCerne er de særlige e-bogslæsere stadig mere skånsomme for øjnene, har længere batteritid og er designet til boglæsning.

Telefoner til 4G

De nye supermobilnet, 4G eller mere korrekt LTE, med ti gange hurtigere internetforbindelser end på dagens mobilnet er også i fokus. Verdens største af slagsen åbnede for nogle måneder siden i USA, hvor det i Danmark endnu kun er Telia, der tilbyder 4G/LTE.

Den taiwanesiske mobilproducent HTC stiller med tre nye 4G-telefoner, heriblandt efterfølgeren for verdens første, Evo Shift 4G, og flere tavle-PCer er klar til at lade sig betjene i topfart.