Den store og sorte mussel

Det blå musselmalede Mega-stel har fået en sort lillesøster. Billeder fra Københavns byliv skal sælge det nye design.

Efter en stor succes med relanceringen af det klassiske blå musselmalede stel i en mega-version, vil Royal Copenhagen fortsætte med succesen af porcelænsstellet i en sort version.

Målgruppen denne gang er primært de unge, som skal lokkes ind i universet af bybilleder fra København. Det nye stel blev introduceret på Frankfurt-messen sidste år, og fabrikanten er inspireret af moden, hvor sort spiller en stor rolle.

»Vi ville gerne have fat i en anden ung målgruppe og også have fat i mændene, fordi de bliver mere interesserede i hjemmets indretning. Royal Copenhagen er dansk, og Mega er københavnsk, så derfor prøver vi at bruge København som baggrund for kampagnen. Ideen er at gøre København til et ikon, på samme måde som New York er det for Donna Karan. Det er vigtigt, at produkterne kommer herfra, så hvorfor ikke knytte dem til byen,« siger marketingdirektør Mai-Britt Tornhøj.

Udover de traditionelle printannoncer har Royal Copenhagen i lanceringen af det sorte musselmalede Mega-stel lavet en udstilling ude i Københavns Lufthavn, hvor man i montre med sort kul havde placeret sort Megamussel sammen med eksempelvis produkter fra Gucci.

Flyvende dukker
Derudover havde man lavet en installation med 18 flyvende musselmalede mannequindukker svævende fra loftet over de rejsende i lufthavnen.

»Vi har fået meget respons på den markedsføring, hvor det var oplevelsen, der var med til at give produktet merværdi. Når passagerne i lufthavnen kommer hjem til Tokyo, ser de en helt nøjagtig udstilling i en butik med de samme produkter. Meningen med kampagnen var at fortælle den her fantastiske historie rent internationalt. Det er et stort arbejde, men det kan betale sig,« siger hun.

På det blå megamussel-stel blev salget tredoblet i Tyskland på et år, og i dag udgør det 15 procent af den samlede omsætning i Europa. Og den sorte version tegner godt.

»I de første seks måneder efter lanceringen havde vi et større salg i værdi og enhed, end vi havde de første to år på den blå megamussel. Så det ser ud til at vi har ramt noget rigtigt. Det virker med en eksponering af den historiske arv. Det er det bærende element hele vejen igennem – og derfor er det ikke svært at jonglere de mange produkter. Vi går meget ind i storytelling og anderledes visuelle oplevelser,« siger Mai-Britt Tornhøj.