Den nye VW-boss' »barn« trækkes ind i diesel-skandalen

Volkswagens dieselskandale breder sig nu til bilmodeller med større motorer og til luksusmærket, Porsche, som Volkswagens nye topchef Matthias Müller stod i spidsen for.

Foto: DENIS BALIBOUSE. Porsche Cayenne
Læs mere
Fold sammen

De amerikanske myndigheder bliver ved med at offentliggøre pinlige afsløringer om Volkswagen og dens snydesoftware. Mandag hævdede myndighederne, at snydesoftwaren, der får millioner af biler fra bilgiganten til at vise markant bedre miljøtal, når de testes, end de rent faktisk har, også er installeret i en række større og dyrere modeller.

Nu oplyser det amerikanske Environmental Protection Agency (EPA), at snydesoftwaren også er installeret i 10.000 eksemplarer af en række modeller med store 3 liters dieselmotorer af nyere årgange. Ifølge The Guardian drejer det sig om VW Toureg fra 2014 og 2016-modeller af Audi A4 Quattro, A7 Qouattro, A8, A8L og Q5 samt 2015-udgaven af Porsche Cayenne.

Det sidste er særligt belastende for Volkswagen-koncernens koncernchef, Matthias Müller, som netop kom fra stillingen som topchef for Porsche, da Volkswagens tidligere topchef, Martin Winterkorn, blev sat på porten som følge af dieselskandalen.

Da dieselskandalen begyndte at rulle i slutningen af september, bedyrede en unavngiven talsmand fra Porsche over for Business Insider, at Porsche ikke var berørt af VWs problemer.

I sidste uge proklamerede Matthias Müller, at der ville blive slået hårdt ned på de involverde i skandalen, og at enhver sten ville blive vendt for at finde ud af, hvad der nøjagtigt er sket. Men de amerikanske myndigheder er tilsyneladende hurtigere til at få vendt stenene.

»VW har igen ignoreret sine forpligtelser til at overholde loven, der skal beskytte amerikanerne mod forurenet luft,« siger Cynthia Giles, assisterende administrator ved EPA, ifølge flere internationale medier.

Volkswagen oplyser i en pressemeddelelse, at EPA har informeret koncernen om, at nogle af dens biler med V6 TDI-motorer har en softwarefunktion, som ikke er blevet tilstrækkeligt beskrevet i ansøgningsprocessen til det amerikanske marked.

»Volkswagen ønsker at understrege, at der ikke er blevet installeret software i 3-liters V6 diesel-motorerne, som ændrer emissionsegenskaberne på ulovlig vis. Volkswagen vil samarbejde fuldt ud med EPA for at afklare dette spørgsmål til bunds,« skriver Volkswagen i pressemeddelelsen.

Indtil videre har Volkswagen indrømmet, at der er installeret snydesoftware i 11 millioner biler af mærkerne Volkswagen, Seat, Audi og Skoda, med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer.