Den nye mobiltelefon må vente

Folk udsætter købet af den næste mobiltelefon, og det går hårdt ud over mobilproducenterne. Kun Samsung og Apple ventes at gå frem.

Mobiltelefoner er blevet hvermandseje, men der er udsigt til, at der går længere, før vi skifter til næste model. Pengepungen får en større rolle. Foto: Frederic J. Brown, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Presset på privatøkonomien får folk til at beholde deres gamle mobiltelefon længere, og det betyder faldende salgstal, som kun Samsung og Apple ventes at gå fri af. Salgstallene for fjerde kvartal, som normalt på grund af julehandelen udgør omkring 30 procent af den årlige omsætning for enhver elektronikproducent, ventes at vise, at det går nedad med mobilsalget. Kun Samsung og Apple menes at ville klare sig godt, for med et forventet salg på 142 millioner af de dyrere smartphones ligger salget faktisk 42 procent over sidste års julesalg. De fleste lider dog under det intense prispres. Priserne udhules »Vi forventer, at efterspørgselen på smartphones forbliver robust i fjerde kvartal, men prisudhulingen bliver stærkere. Rentabilitet forbliver det afgørende, og det er sandsynligt, at Apple og Samsung har øget deres forspring,« siger Geoff Blaber, analytiker hos CSS Insight, til nyhedsbureauet Reuters. Samsungs samlede salg af mobiltelefoner - altså også dem i den billigere ende - voksede med 16 procent i forhold til julen 2010 til 94 millioner, mens Apple formodes at have solgt 27,8 millioner iPhone-telefoner eller 72 procent flere end året før. HTC, Blackberry-producenten RIM og Motorola har allerede været ude med varslinger om, at fjerde kvartal bliver ringere end ventet.