Den lokale aktionær siger nej

Rolf Kolland har sagt nej til salget af Mols-Linien til kapitalfonden Polaris. Ikke for at presse prisen, men for at holde rederiet på lokale hænder.

For Rolf Kolland betyder det lokale meget, og derfor er han stærkt imod salget af Mols-Linien. Her er han fotograferet på sin egen båd, Gaia. Foto: Henning Bagger
Læs mere
Fold sammen

Først lød tilbuddet på Mols-Linien på 34 kroner per aktie, så blev prisen hævet til 40, men hos en aarhusiansk småaktionær i rederiet gør pengene ingen forskel. Rolf Kolland fra Egå ved Danmarks næststørste by vil under under ingen omstændigheder handle med Polaris:

»Nej, jeg vil overhovedet ikke sælge til dem. Det kunne ikke falde mig ind. Ikke til nogen pris,« så eftertrykkeligt udtrykker han sin modstand mod Polaris’ overtagelsestilbud på Mols-Linien.

Den 65-årige tidligere plejer og postbud har et par tusinde aktier i Mols-Linien, som han købte lige efter finanskrisen, hvor kursen var nede omkring de 20 kroner per aktie.

»Jeg investerede, fordi det var lokalt, og fordi jeg måske kunne få en gevinst. Enten gik den konkurs, eller også var der gevinst, og en gang imellem skal man også tage en chance,« siger Rolf Kolland.

Mads Krogsgaard Thomsen, forskningschef hos Novo Nordisk

»Dengang glædede man sig ikke til at møde investorerne på roadshows, men nu bliver man jo superfint behandlet«


Et lokalt færgeselskab

I dag har hans salgsmodstand rod i de samme grunde, som da han i sin tid investerede i selskabet: Mols-Linien er et lokalt selskab, og sådan skal ejerskabet også helst forblive, hvis det står til Rolf Kolland. Han er nemlig bange for, at den danske kapitalfond på et tidspunkt sælger Mols-Linien videre til udlandet:

»Vores nationalværdier ryger til udlandet, og det, synes jeg, er synd og skam. Jeg har været modstander både af DONG- og TDC-salget. Jeg bryder mig bare ikke om det.«

Som bosat i Aarhus har Rolf Kolland let adgang til Mols-Linien, som han fra tid til anden bruger til at køre sin veteranbil, en rød Opel GT1900, på værksted.

Når han tager færgen over Kattegat, tager han samtidig den vej, som han mener, alt for mange ting i dagens Danmark går: Ruten mod Sjælland og ultimativt mod København.

For Rolf Kollands oprør mod Polaris bunder ikke blot i et oprør mod en kapitalfond, men også mod de generelle strømninger i samfundet, som alt for ofte løber mod København i Rolf Kollands øjne:

»Det er også en modstand mod, at mange ting rykker til København, og jeg mener, det skal flyttes tilbage til provinsen. Det er næsten blevet for meget,« siger den 65-årige aarhusianer.