Den Korte Avis: Annonceflugt er et angreb på ytringsfriheden

Annoncørerne trækker sig på stribe fra Den Korte Avis. Ralf Pittelkow kalder det for en hetz.

Foto: Henning Bagger. ARKIVFOTO: Ralf Pittelkow . (foto: Henning Bagger / Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

»Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt. Det er historisk enestående.«

Sådan siger Ralf Pittelkow fredag til Jyllands-Posten som reaktion på, at en lang række annoncører har valgt, at de ikke længere vil have vist deres annoncer på Den Korte Avis.

Ifølge Jyllands-Posten har flere end 13 virksomheder nu valgt at trække deres annoncer fra netmediet. Det drejer sig blandt andet om Nordea, Telia, Ikea og Spies.

Sammen med sin kone, Karen Jespersen, driver Ralf Pittelkow det omstridte medie. Han mener, at de lige nu er udsat for en hetz.

»Vi er en avis, der repræsenterer i vores holdninger og vores artikler en meget stor del af den danske befolkning,« siger han.

»Og så beslutter nogle mennesker på Facebook at lave organiseret kampagne imod os, og så skider virksomhederne - undskyld udtrykket - grønne grise, når de bliver kontaktet af diverse pressionsgrupper,« siger Ralf Pittelkow.

En kampagne har de seneste dage spredt sig på de sociale medier. Den bruger hashtagget #StopFundingHateDK til at gøre opmærksom på, at virksomheder bør trække deres annoncestøtte fra netmediet.

Pittelkow anfægter ikke virksomhedernes ret til at placere annoncerne, som de vil, men han ser uhyggelige perspektiver i udviklingen.

»Det er et angreb på ytringsfriheden. Hvis virksomheder begynder at bruge så meget pincet, så bliver det meget svært at drive en fri presse i Danmark,« siger Ralf Pittelkow.

Han oplyser, at han endnu ikke har overblik over, hvor store økonomiske konsekvenser det kan få for Den Korte Avis, men at det vil kunne mærkes.