Den endelige byttehandel: Kan en hårnål blive til et Rolex-ur?

Thomas Jarolics har, siden han stod med en simpel hårnål i maj, byttet sig vidt omkring for at få fingrene i et Rolex-ur. I finaleafsnittet af podcasten »Hårnålens Værdi« afslører han, om målet endelig er nået.

Thomas Jarolics i Arne Jacobsens klassisker "Ægget". Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

I maj kastede Thomas Jarolics sig ud i et ambitiøst projekt. Inspireret af en canadisk fyr, der byttede sig fra en papirklips til et hus, satte han sig for at bytte én hårnål til et Rolex-ur.

I podcasten »Hårnålens Værdi« har man kunne følge Thomas Jarolics' byttehandler stige i værdi gang på gang, og i finaleafsnittet krydser han endelig målstregen med den sidste og vigtigste byttehandel: Rolex-uret.

»Rolex’ motto er, at hvert ur fortæller en historie – nu har jeg også den bedste historie at fortælle om mit: Jeg har byttet det for en hårnål,« lyder det fra en tilfreds Thomas Jarolics.

For at høre hele Thomas Jarolics' rejse, kan du lytte til »Hårnålens Værdi« på iTunes og Spreaker.com eller i din podcast-app.

Det eksklusive ur var salgscoachens mål af flere grunde: Netop det specielle i fortællingen om ens første dyre ur, men også hans efternavn, som ofte bliver forvekslet med »Jeg-har-et-Rolex«. Mest af alt har det for Thomas Jarolics dog handlet om at motivere andre:

»Folk i Danmark er meget ydmyge og tvivlende. Men man skal lade være med at begrænse sig selv, fordi ens ide virker skør, eller fordi ingen andre har gjort det før.«

 

Alt har ikke været en succes

Selvom Thomas Jarolics i sidste ende opnåede det, han havde sat sig for, har det ikke været lutter succesfulde byttehandler. Salgscoachen har undervejs måtte håndtere flere afvisninger.

»I juni begyndte jeg at ringe rundt til Rolex-forhandlere. Blandt andet de gammeldags officielle forhandlere, som slet ikke kunne se formålet med være med,« fortæller Thomas Jarolics.

Men så fandt han Daniel Niels Nielsen, der med tidligere erfaring i reklamebranchen godt kunne se ideen i projektet. Han er grundlægger af Urhandleren.dk og sælger urene gennem en webshop i stedet for en fysisk butik. Thomas Jarolics er overrasket over, hvor svært det har været at få andre virksomheder ud af deres komfortzone.

»Hvis man skal sælge en ide, skal man finde de rigtige mennesker at sælge den til. Flere af de traditionelle marketingschefer bør tænke ud af boksen og tage nogle chancer,« lyder opsangen fra Thomas Jarolics.

Thomas Jarolics, der er hovedperson og manden bag 'Hårnålens værdi' med Rolex-forhandleren Daniel Nielsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Værdien faldt til sidst

Sidst Berlingske Business skrev om den ukronede byttekonge, havde han byttet sig til »Ægget« af Arne Jacobsen og et winefamly gavekort til en samlet værdi på over 100.000 kr. Princippet har hele tiden været, at Thomas Jarolics skulle bytte sig til noget, der var mere værd. Men den allersidste byttehandel går faktisk ned i værdi.

»Værdien betød ikke så meget for mig på det tidspunkt. Det vigtigste var at komme i mål og have nok til Rolex-uret og til at betale Skat,« fortæller Thomas Jarolics.

Det gik nemlig op for ham undervejs, at hvis man bytter værdier med formålet om tjene penge – også kaldet spekulation - så skal man betale skat af sine værdier. Derfor var han nødt til at bytte sig til den dobbelte værdi af uret, og måtte også droppe planen om, at det hele skulle gøres omkostningsfrit.

Det lykkedes salgscoachen Thomas Jarolics at bytte sig til et Rolex-ur i podcasten 'Hårnålens Værdi'. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Løsningen: Rolex-forhandleren køber »Ægget« og gavekortet for 90.000 kr., hvorefter Thomas Jarolics køber Rolex-uret for 50.900 kr. Tilbage er der 39.100 kr. til skat og en personlig sejr for salgscoachen.

»Nu skal bruge lidt tid på at slappe af og nyde det her, men jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt skal prøve at bytte mig til en bil, båd eller villa.«

For at høre hele Thomas Jarolics' rejse, kan du lytte til »Hårnålens Værdi« på iTunes og Spreaker.com eller i din podcast-app.

Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Læs mere om Thomas Jarolics på Jarolics.dk