Den dyre arv efter Dyremose

TDC står i dag med et slidt fastnet og et IT-system med op til 25 år gamle systemer, som TDC-chef Jens Alder kalder »spaghetti.« Derfor sætter han en ekstra milliard kroner af til at rette fastnettet op og hele 2,1 mia. kr. til ny IT.

Jens Alder vil afsætte 1 mia. kr. til renovering af nedslidte kabler og forbindelser. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
TDC står over for massive investeringer i sit fastnet og ikke mindst i IT-systemerne. Det erkender TDCs øverste chef Jens Alder nu efter han i 11 måneder har gravet sig igennem det store teleselskab. Han er fanget i en fælde, der består af, at bredbåndsmarkedet efter flere års massiv vækst nu flader ud til nærmest flade vækstrater. Det betyder stigende pres på at sætte hastighederne op på nettet, men det kan nettet mange steder ikke holde til uden store investeringer. Og følger TDC ikke med op i hastighed, så gør TDC sine konkurrenter og ikke mindst elselskaberne mere interessante for kunderne.

»Det er en sag, mange store teleselskaber oplever verden over. I takt med, at de lancerer de høje båndbredder på bredbånd, opstår fejl i nettet,« siger Jens Alder. Det sker efter en ualmindelig regnvåd sommer, der har givet massive kabelfejl for TDC.

»Vi sætter én milliard kroner ekstra af til reparation af fastnettet de næste tre år,« siger Alder.

Vidste kapitalfondene bag TDC, at der var problemer med fastnettet, da de købte selskabet?

»Nej, jeg tror ikke, fondene var klar over, hvor slemt nettet havde det, før de kom til. Det er kommet bag på os efterfølgende. Jeg troede ellers, jeg kendte til teleselskaber,« siger Jens Alder, der er ingeniøruddannet og har en lang fortid som øverste chef for Swisscom, det schweiziske telemonopol.

Og som om det ikke var nok, så er TDC i stor stil afskåret fra at svare igen på danskernes krav. TDCs interne IT-systemer er i mange tilfælde i så slem forfatning, at TDC internt ikke er i stand til at se, om en TDC Kabel-TV kunde også har TDCs mobiltelefoni, bredbånd, fastnet eller andet. TDC kan derfor ikke komme med samlede tilbud på tværs af organisationen, som de danske banker gør med samlede finansielle tilbud med lån, konto og forsikringer. Og den finansielle sektor er bestemt også forbillede for hvordan TDC internt skal opbygges.

»Vi er alt for langsomme til at få nye produkter ud. Vore nuværende konkurrenter har bygget deres IT op fra bunden på få år. Den måde, vi har håndteret IT på, har ikke været top-down-styret, og derfor er vi ufattelig langsomme,« siger Jens Alder.

Bygger nyt IT-system
Derfor er TDC i fuld gang med at indhente tilbud fra de største IT-selskaber i verden. Jens Alder siger, at det er alle de klassiske leverandører til enterprise, så IBM og SAP er oplagte kandidater.

»Nu bygger vi et helt nyt IT-system ved siden af den spaghetti, vi har i dag. Nogle af vores systemer er op til 25 år gamle Der er en vanvittig kompleksitet i dag, også i fejlrettelser, men der er ingen vej udenom. Vi gør det, men vi kan ikke trylle,« siger Alder.

Den store investering i IT og fastnettet er en central del af TDCs strategiplan for de næste tre år, som TDC-chefen fremlagde for pressen i går. Den består af investeringer for nærved 12 mia. kr. de næste tre år. TDCs forventninger er, at de massive investeringer, der ligger lidt over TDCs investeringer de seneste par år, skal øge produktiviteten med 20-30 procent som følge af implementeringen af ny IT og hente produktivitetsstigninger på alle virksomhedens divisioner på op til 20 procent.

Overskriften i strategiplanen er, at TDC skal være nummer et i Danmark, førsteudfordrer i resten af Norden, og at alt andet, TDC ejer, fortsat er til salg til den rigtige pris.

Voldsomme ændringer
TDC ser jævn vækst på 3,2 procent de næste tre år i hele markedet med mest vækst i erhvervsmarkedet med 4,2 procent. Men under det ret afdæmpede tal gemmer sig voldsomme ændringer i markedet. TDC fremskriver, at totalt telemarkedet vil tilbringe 19 milliarder minutter i telefonen, uanset hvad platform, men at fastnettet vil falde fra ni til fem mia., at IP-telefoni vil stige fra én mia. til to, og at mobilmarkedet vil eksplodere fra ni til 12 mia. minutter i 2010.

Til gengæld vil bredbåndsmarkedet gå nærmest i stå fra 270.000 årlige nye kunder ned til 70.000 kunder årligt. Mobilbrugerne vil i stigende grad hente musik online fra fem procent af brugerne i dag til 21 procent i 2010, ifølge TDCs vurderinger.

Endelig, og her ligger formentlig et af de mest interessante markeder, så venter TDC, at antallet af erhvervskunder der efterspørger såkaldte konvergerende produkter, altså det kan være produkter, hvor virksomhedernes IT-løsninger er tænkt dybt sammen med telefoni, vil stige kraftigt. Her ser TDC dette marked stige fra 180.000 til 570.000 brugere.