Den digitale supertelefonbog er kommet for at blive

Stadigt flere iværksættervirksomheder har fokus på at agere mellemmand og skabe overblik på et eksisterende marked. Deres produkt er en slags digital supertelefonbog. Og den er der brug for.

den kendte take-away-portal Just Eat, Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

Skal du lease en bil, finde en flyttemand, revisor, håndværker, den rigtige forsikring eller måske et billigt mobil- eller internetabonnement? Eller bare en pizza?

I så fald bugner internettet efterhånden med hjemmesider, der skal gøre det nemmere og mere overskue­ligt at finde de bedste tilbud i junglen. Tjenestetypen, der kan minde om en målrettet og udvidet telefonbog, kaldes på engelsk Request for Quotation eller RFQ. Især i USA og Storbritannien har den været på hastig fremmarch og har sat netop telefonbogsannoncering gevaldigt under pres.

Også i Danmark har iværksættere igennem flere år været med på bølgen, og selv om omfanget er svært at dokumentere, har man hos Dansk Iværksætter Forening lagt mærke til tendensen.

»Det har godt slået mig, at der i flere brancher kommer en form for mellemmænd. I bund og grund er det en tidstypisk forretnings­model, hvor menige iværksættere overtager den rolle, telefonbøger havde i gamle dage. Ved at lave en god research sætter de sig midt i det hele, hvor der er brug for dem,« siger formand Christian Walther Øyrabø.

Han mener, at forretningstypen har sin berettigelse, så længe den skaber værdi for både kunder og brugere. For eksempel kan det forvirre brugerne, hvis der er for mange tilbudsportaler inden for samme branche.

»Det vil jo være irriterende, hvis man ender dér, hvor man skal bruge en platform for at kunne vælge den rigtige platform til sin opgave,« siger Christian Walther Øyrabø med et grin og tilføjer:

»Men jeg tror også, de vil være der om fem år, og at der vil være plads til lige så mange, som der er brancher. Der vil nok endda samlet være flere end nu, men de tilbageværende vil også have lært ikke at gå alt for voldsomt til den.«

Her henviser han til, at det for iværksætteren er vigtigt at holde sig for øje, hvem der reelt er kunden – nemlig de virksomheder, som får formidlet deres produkt og tilbud gennem portalen og dermed også betaler for, at mellemleddet kan skabe værdi for dem.

Pizzeriaer er utilfredse

Ser man eksempelvis på den kendte take-away-portal Just Eat, har den mødt kritik fra hundredvis af pizzeriaer. De har været utilfredse over, at hjemmesiden efterhånden tager så meget for samarbejdet, at det ikke længere er gunstigt for madstederne. I en sådan situation kan der være fare for, at partnerne afbryder samarbejdet og måske skifter til en konkurrent.

Christian Walther Øyrabø understreger, at der i det konkrete tilfælde kan være andre faktorer på spil.

Under alle omstændigheder tror han, at berettigelsen for de digitale oversigtsplatforme i fremtiden bliver at lytte til både kunder og slutbrugeres behov. Og udslaget bliver sandsynligvis, i hvor høj grad man har forstand på, hvad virksomhederne på ens marked laver.

»En ny forrude i bilen er for eksempel en relativt defineret opgave. Men hvis du skal til at lease biler, er der også overvejelser som lånetid og kilometer, mærke, beskatningsværdi, ekstra udstyr og så videre. Så jo mere komplekst et marked, desto mere er der brug for, at det er en med kendskab til markedet, som står bag tilbuddet,« siger han.